vvd.nlword lidnieuwsbrief vvdboz

• partij

Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

Werk - werk - werk

Voorzieningen

Belastingverlaging

Beleid van de Zuidwester geeft aanleiding tot vragen

door Gertjan Huismans, maandag 5 januari 2009
De VVD fractie is de afgelopen maanden diverse keren gewezen op de overlast door daklozen bij het winkelcentrum aan de Glacis. De klachten betroffen met name, het verblijf van een groep daklozen op het parkeerterrein van C1000. De daarbij behorende bekende verschijnselen van openbaar alcoholgebruik, rommel en zelf barbecueën waren vele bezoekers van het winkelcentrum een doorn in het oog.

VVD-fractievoorzitter Gertjan Huismans schreef het College van Burgemeester en Wethouder hierover de volgende brief. Onder de brief vindt u het pamflet waarover wordt gesproken.

Door buurtbewoners is de VVD fractie gewezen op een merkwaardig pamflet dat in de omgeving van de Zuidwester is opgehangen. Nu AH de C1000 supermarkt exploiteert lijkt een einde te zijn gekomen aan de overlast op het parkeer terrein, hetgeen ons zeer verheugt. Echter het pamflet dat werd aangetroffen doet weinig goeds vermoeden. De zwervers lijken nu zelf een PR campagne te starten om omdat zij zich verstoten voelen. Het aanbrengen van deze pamfletten zien wij als een kwalijke zaak omdat er in onze ogen geen enkele aanleiding zou mogen zijn vooreen dergelijke actie. Immers de gemeente heeft een goed vangnet via de Zuidwester. Echter de bekende vraag rijst wederom: Waarom is een groep daklozen stelselmatig op straat te vinden met alle overlast van dien voor de omgeving.

Deze groep mensen is blijkbaar voor haar dagverblijf aangewezen op de openbare ruimte. We horen klachten dat daarbij zelfs de sanitaire behoeften in de omgeving van het gezondheidscentrum worden gedaan.

De VVD constateert dat het beleid van de Zuidwester blijkbaar weer aanleiding geeft tot vragen. Het kan niet zijn dat een instantie die zorgplicht heeft naar deze doelgroep het er zo bij laat zitten. Wij zijn zeer verontwaardigd dat blijkens het aangetroffen pamflet een verstrekking van lunchpakketten plaatsvond op het terrein van C1000 en vanaf morgen bij de ingang van AH. Wij willen dan ook heldere antwoorden op de vragen die wij hebben en eisen op korte termijn maatregelen om de overlast die keer op keer de kop op steekt voorgoed in te dammen.

Wij verzoeken u om antwoord op de volgende vragen:

1. Is het waar dat er lunchpakketten worden uitgedeeld in de openbaren ruimte en door wie?
2. Wat is momenteel het beleid ten aanzien van de sluitingstijden van de Zuidwester, waardoor daklozen overdag op straat moeten verblijven?
3. Wie controleert en begeleidt de groep daklozen op tijden dat ze niet in de Zuidwester terecht kunnen?
4. Is uw college van mening dat de Zuidwester mensen tijdens de slottijden op eigen terrein moet opvangen en voorzien van een mogelijkheid om de sanitaire behoefte te doen?
5. Welke sanctiemogelijkheden heeft u om overlastgevende daklozen tot aangepast gedrag te bewegen. Hoort daar een korting op de uitkering bij?
6. Op welke wijze denkt u te voorkomen dat de overlast zich van het AH terrein verplaats naar de omgeving?
7. Hoe denkt u te gaan optreden tegen alcohol gebruik in de openbare ruimte?
8. Is de verplaatsing van de Zuidwester naar een andere locatie een mogelijkheid om de al maar voordurende overlast de hand te bieden?
9. Welke concrete afspraken gaat u met de Zuidwester maken?

Graag verzoeken wij u ons te antwoorden conform artikel 39 van het reglement.

Namens de VVD fractie,

Gertjan Huismans