vvd.nlword lidcontact

Bergen op Zoom
Halsteren Lepelstraat

• Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

Lokale uitvoering Wet Aanpak Woonoverlast

door Ahmet Yagbakar, vrijdag 24 februari 2017
De VVD ziet veel nut in de nieuwe Wet Aanpak Woonoverlast. VVD-duoburgerlid Ahmet Yagbakar bevraagt het college naar de wijze waarop ze dit nuttige instrument in de lokale praktijk zal gaan inzetten. Het biedt goede mogelijkheden om buren- en woonoverlast aan te pakken, zodat mensen op een fatsoenlijke, normale en veilige manier kunnen leven.

Betreft: lokale uitvoering ‘Wet Aanpak Woonoverlast’

Op 24 januari 2017 jl. is de Wet Aanpak Woonoverlast door de Eerste Kamer aangenomen.

Het doel van deze regeling is om in eerste instantie ernstige woonoverlast aan te pakken. Denk hierbij aan buren die tegen elkaar schreeuwen of het gebied rondom de woning vervuilen. Deze wet biedt de mogelijkheid aan burgemeesters om effectief en krachtig op te treden tegen mensen die zich schuldig maken aan woonoverlast. Dit optreden gaat gepaard met maatwerk.

De overlastgever kan een gedragsaanwijzing krijgen in de vorm van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom. De burgemeester kan een maatregel pas inzetten indien alle andere vormen van bemiddeling en/of overleg niet effectief zijn gebleken. Vanzelfsprekend dient de ingezette maatregel proportioneel te zijn.

VVD Bergen op Zoom is zeer te spreken over deze nieuwe wet en de mogelijkheden die het biedt om op lokaal niveau constante buren- en woonoverlast aan te pakken. Dit zorgt ervoor dat de mensen op een fatsoenlijke, normale en veilige manier met elkaar kunnen leven.

We hebben al eerder kunnen zien dat de bewoners van de wijk Borgvliet te kampen hebben met ernstige vormen van overlast. De VVD-fractie is van mening dat onder andere de Wet Aanpak Woonoverlast bij kan dragen aan het stabiliseren en aanpakken van de overlast aldaar.

Deze wet kan tevens ervoor zorgen dat problemen die ontstaan uit de verhuur van woningen op een effectieve en krachtige manier kunnen worden aangepakt.

Deze wet gaat pas in de zomer in. Gemeenten moeten eerst de nieuwe regels toevoegen aan de plaatselijke regelingen. Zodra dit is gebeurd, kan er pas sprake zijn van invoering.

Conform artikel 39 van het Reglement van orde stellen we u de volgende vragen:

- Is het college reeds bekend met deze nieuwe wet?
- Welke mogelijkheden ziet het college om na ingang van deze wet, implementatie op lokaal niveau te laten plaatsvinden?
- Bent u bereid om met de wijkteams, buurtpreventieteams en/of Stadlander de opties te bespreken die deze nieuwe wet biedt?
- Is het college bereid (wanneer dit mogelijk is) om op lokaal niveau een pilot te starten (bijvoorbeeld in wijken/buurten die met ernstige overlast te kampen hebben) om zo tot een uitvoeringsplan te komen? Zo niet, op welke manier gaat u dan deze nieuwe wet toepassen binnen de gemeente Bergen op Zoom?

Ahmet Yagbakar
Duoburgerlid

Gertjan Huismans

• Nieuwe omgevingswet biedt kansen