vvd.nlword lidcontact

Bergen op Zoom
Halsteren Lepelstraat

• Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

Gevoelige onderwerpen in de klas

door Ahmet Yagbakar, vrijdag 3 maart 2017
horen zien zwijgen
Uit onderwijsonderzoek blijkt dat onderwerpen als seksuele voorlichting, homoseksualiteit of religie en terrorisme worden gemeden in de schoolklassen. VVD-duoburgerlid Ahmet Yagbakar vraagt hierover om aandacht bij het college van B & W. De VVD-fractie is van mening dat het bespreekbaar maken van onderwerpen waar een taboe op rust binnen de basisscholen en het voortgezet onderwijs bij kan dragen aan een betere deelname aan de maatschappij.

Betreft: gevoelige onderwerpen in de klas

Geacht college,

Uit een recent Onderwijsonderzoek van het DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) blijkt dat in een op de zeven basisscholen in de vier grote steden bepaalde onderwerpen niet meer met de kinderen worden besproken. Landelijk is dat bij twintig basisscholen het geval.

In het voortgezet liggen de percentages op respectievelijk 13 in de grote steden en 11 procent landelijk. Eén op de negen docenten in het voortgezet onderwijs behandelt gevoelige onderwerpen niet in de klas. De onderwerpen die vermeden worden zijn dezelfde als op lagere scholen.

Voor het onderzoek werden in totaal 2203 mensen ondervraagd: 590 leerkrachten en 628 schoolleiders uit het basisonderwijs, en 738 docenten en 247 schoolleiders uit het voortgezet onderwijs.

Leerkrachten en schoolleiders noemen onderwerpen als seksuele voorlichting of homoseksualiteit. Ook over zaken als religie of geloof kan niet worden gesproken. Op aanslagen, terrorisme en slavernij rust eveneens een taboe. Er kan ook niet worden gesproken over de politieke situaties in diverse landen.

De VVD-fractie is van mening dat het bespreekbaar maken van onderwerpen waar een taboe op rust binnen de basisscholen en het voortgezet onderwijs bij kan dragen aan een betere deelname aan de maatschappij. Verder kan het een positief effect hebben op het creëren van wederzijds begrip en respect. Het leren kennen van elkaar en elkaars verschillen, kan ervoor zorgen dat er geen samenklitting ontstaat binnen de klas, wat kan leiden tot afzondering en uitsluiting.

Wij vinden dat er binnen de gemeente Bergen op Zoom, en ook hierbuiten, leerlingen beter met elkaar om kunnen gaan als zij meer met elkaar in contact komen en elkaars verschillen leren kennen. Dit kan tevens ervoor zorgen dat onze fatsoensregels en normen en waarden beter bekend worden binnen de scholen. Hierdoor zal de neiging om bijvoorbeeld kattenkwaad uit te halen sterk kunnen verminderen. Immers, jong geleerd is oud gedaan.

Volgens staatssecretaris Dekker heeft de onderwijsinspectie onderzocht in hoeverre scholen erin slagen burgerschap over te brengen op hun leerlingen. De resultaten daarvan gaan binnenkort naar de Tweede Kamer.

De inhoudelijke maatschappelijke opdracht van de school bevat onder andere aspecten als integratie, voorkomen van segregatie, waarborgen van veiligheid, goed burgerschap en sociale cohesie.

Conform artikel 39 van het Reglement van orde stellen we u de volgende vragen.

1. Deelt het college met ons dat dit een verontrustende ontwikkeling is?
2. Zijn er scholen (basisscholen/voortgezet onderwijs) in Bergen op Zoom waar dit ook speelt?
3. Zo ja, wat gaat u daaraan doen?
4. Zo nee, welke stappen hebt u dan reeds ondernomen om te voorkomen dat het in Bergen op Zoom zover gaat komen?

Met vriendelijke groet,

Ahmet Yagbakar
Duoburgerlid

Joost Pals