vvd.nlword lidcontact

Bergen op Zoom
Halsteren Lepelstraat

• Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

Ondernemen in de bijstand

door Ahmet Yagbakar, zondag 12 maart 2017
VVD-duoburgerlid Ahmet Yagbakar en VVD-raadslid Barry Jacobs brengen een succesvol experiment in de stad Groningen onder de aandacht bij het college van B & W. Het gaat om het parttime ondernemen door mensen in de bijstand. Uit de pilot blijkt dat een flink aantal van de deelnemers daarmee uit de bijstand komt.

Betreft: ondernemen in de bijstand

Geacht college,

Sinds oktober vorig jaar loopt in de gemeente Groningen een pilot om mensen in de bijstand meer ruimte te geven om parttime te ondernemen. Hieraan deden aspirant webdesigners en coaches, maar ook fietsenreparateurs, stylistes en vertalers mee. Deze mensen hebben een ondernemingsplan gemaakt en zijn aan de slag gegaan. Uit een evaluatie blijkt nu dat van de 110 mensen die in de pilotperiode mee hebben gedaan, er 18 geen bijstand meer nodig hebben. 33 hebben winst gemaakt met hun onderneming.

Tegenover de vermindering van de uitkeringskosten stonden de extra kosten van begeleiding en trainingen. Netto heeft de gemeente Groningen hiermee 50.000 euro bespaard. De pilot heeft zichzelf ruimschoots terugverdiend.

De VVD-fractie vindt dat parttime ondernemen in de bijstand past in de wens van Bergen op Zoom om mensen in de bijstand meer ruimte te geven om zich te ontwikkelen zonder dat ze worden belemmerd door allerlei regels. Hiernaast dragen deze mensen hun steentje bij aan de samenleving en wordt de kans op sociaal isolement aanzienlijk verkleind.

Wij zijn van mening dat de gemeente er alles aan moet doen om de uitstroom uit de bijstand te vergroten. Een pilot als in de gemeente Groningen is hiervoor een handig instrument.

Conform artikel 39 van het Reglement van orde stellen we u de volgende vragen.

1. Is het college bekend met deze pilot van de gemeente Groningen?

2. Wat wordt er nu gedaan om de uitstroom uit de bijstand te vergroten?

3. Is het college bereid om te onderzoeken of een dergelijke pilot als in Groningen ook mogelijk is binnen Bergen op Zoom?

Met vriendelijke groet,

Ahmet Yagbakar