vvd.nlword lidcontact

Bergen op Zoom
Halsteren Lepelstraat

• Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

150 jaar Canada

door Barry Jacobs, woensdag 5 juli 2017
Canada
Premier Mark Rutte en de Canadese premier Justin Trudeau samen bij de herdenking van 75 jaar bevrijding van de regio Bergen op Zoom, in 2019. De gemeenteraad moet zo snel mogelijk die uitnodiging de deur uitdoen. Dat vindt Barry Jacobs, raadslid voor de VVD in Bergen op Zoom.

Betreft: 150 jaar Canada

Geachte Gemeenteraad,

Vandaag op 2 juli vierde Canada haar 150 jarig bestaan. Nu Bergen op Zoom in haar streven om de Slag om de Schelde beter in de spotlight probeert te krijgen en de gemeenteraad heeft besloten om extra geld uit te trekken om de banden met Canada aan te halen, zien wij aanleiding om vanuit “the local City Council” - onze gemeenteraad - een welgemeende felicitatie aan premier Trudeau en aan de stad Edmonton over te brengen.

Tevens zouden wij demissionair premier Rutte in kennis willen stellen van dit gebaar met het oog op de bijzondere inspanningen die de Canadezen hebben geleverd in de Slag om de Schelde. Een bezoek van zowel de Canadese als de Nederlandse premier bij de herdenking van de 75 jaar bevrijding in 2019 zou wat ons betreft passend zijn om de landelijke eer te betuigen aan de vele jonge militairen die hun leven hebben gegeven voor de bevrijding van Zuid-Nederland in 1944. Het in Bergen op Zoom gelegen Canadese Militaire Kerkhof is in Nederland de centrale plaats om te herdenken dat de bevrijding van Nederland hier begon.

De Stichting Bevrijding Brabantse Wal strijdt hard om de Slag om de Schelde de bekendheid te geven die deze verdient. Meerdere Bergse instellingen zijn op de hoogte van dit thema en zouden dit kunnen ondersteunen. Een gebaar vanuit het hoogste orgaan van onze gemeente is in dit verband passend en kan van grote betekenis zijn om deze Slag voor de toekomst in herinnering te houden voor de toekomstige generaties, nu de nog levende Tweede Wereldoorlog veteranen door hun leeftijd nauwelijks kunnen worden betrokken bij de herdenkingen.

Daarom willen wij in de komende commissie BB graag met de gemeenteraad in gesprek over een mogelijk te nemen besluit in de laatste raadsvergadering, voor het reces, opdat tijdig onze raad eigenstandig de handschoen kan opnemen om de banden met Canada vanuit modern perspectief voor de toekomstige generaties te bekrachtigen.

Gertjan Huismans en Barry Jacobs