vvd.nlword lidcontact

Bergen op Zoom
Halsteren Lepelstraat

• Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

De Melanen blijft geopend en wordt h├ęt openluchtzwembad voor de regio, op een manier die past bij het Halsterse buitengebied.

Sluipverkeer vrachtwagens Pomonalaan

door Joost Pals, donderdag 31 augustus 2017
De Pomonalaan en Burgemeester Wittelaan hebben te maken met flinke aantallen vrachtwagens die de straten als sluiproute gebruiken, terwijl de Randweg West en Noord een prima alternatief bieden. VVD-raadslid Joost Pals vraagt het college om maatregelen te nemen, waaronder om in gesprek te gaan met de betreffende vrachtwagenbedrijven.

Betreft: sluipverkeer vrachtwagens Pomonalaan

Tot onze vreugde wordt de vernieuwing van de Halsterseweg (zowel Noord als Zuid) in gang gezet. De VVD Bergen op Zoom heeft hier eerder meermaals bij u op aangedrongen en we zijn dan ook blij dat het nu richting realisatie gaat.

Wat hier wel een duidelijk raakvlak mee heeft, zijn de verkeersstromen door de Pomonalaan. Bewoners van de Pomonalaan en aangrenzende straten hebben te maken met flinke aantallen vrachtwagens die de route Burgerhout / Pomonalaan / Burgemeester Wittelaan nemen, terwijl ze eigenlijk over de Randweg West en Randweg Noord zouden horen te gaan. De randwegen zijn immers bedoeld voor grote stromen doorgaand verkeer.

De Pomonalaan is weliswaar voorzien van snelheid remmende verkeersdrempels, maar vrachtwagens rijden daar veelal met een flinke vaart overheen, wat leidt tot een gebonk en gedreun en zelfs schade door de trillingen.

De VVD-fractie vraagt uw aandacht voor deze problematiek. We vragen ook of u bereid bent om de volgende maatregelen te nemen:

- Het houden van verkeerstellingen en het in kaart brengen van de betreffende vrachtwagenbedrijven.
- Het bespreken van de problematiek met de partijen voor wie de vrachtwagens actief zijn, met het nadrukkelijke pleit om ook toeleveranciers niet te laten rijden via sluiproutes zoals genoemd.
- Het overwegen van verkeersmaatregelen zoals een slalom, juist gericht op het ontmoedigen van vrachtverkeer door een 30km zone.

Aan de noordkant van de Pomonalaan, op zeer korte afstand van de rijweg, bevindt zich een hogedruk gasleiding. Omwonenden maken zich zorgen over de impact van het vrachtverkeer (met als gevolg de trillingen bij de verkeersdrempels) op deze gasleiding.

- Kunt u aangeven welke effecten een en ander heeft op de gasleidingen ter plaatse?

Bewoners hebben melding gemaakt van deze problematiek via de gemeentelijke website maar zijn niet op een goede manier gehoord. De reactie die vanuit de gemeente werd gegeven was een automatisch antwoord: "Uw Melding Openbare Ruimte is al bij de gemeente bekend. Bedankt voor uw Melding Openbare Ruimte. Het onderwerp waarover u gemeld heeft is al eerder gemeld en in behandeling genomen"

- Vindt u een dergelijke reactie passend bij de dienstbare houding die de gemeente hoort te hebben?

De bovengenoemde vragen worden gesteld onder toepassing van artikel 39 van het reglement van orde.

Joost Pals