vvd.nlword lidcontact

Bergen op Zoom
Halsteren Lepelstraat

• Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

Een veilig Oud en Nieuw

door Sander Buijs, woensdag 15 november 2017
Oud en Nieuw is een feest waar velen naar uitkijken. Tegelijkertijd brengt het vuurwerk ook schade en onveiligheid met zich mee. VVD-duoburgerlid Sander Buijs en VVD-raadslid Rian Govers wijzen het college van B & W op een proef in Scheveningen met vrijwillige vuurwerkvrije zones.

Betreft: Een veilig Oud en Nieuw.

Over minder dan twee maanden is het weer Oud en Nieuw. Een jaarlijks evenement waar velen van ons naar uitkijken. Een feest dat we vieren met familie en vrienden. Maar Oud en Nieuw betekent helaas voor velen ook iets anders. Voor relschoppers betekent de nacht van 31 december op 1 januari steevast hét moment waarop geweld niet wordt geschuwd en waar de rekening van het hele jaar - zo lijkt het soms - met de autoriteiten wordt opgemaakt. Daarmee is Oud en Nieuw voor de politie, de brandweer en alle andere hulpverleners een jaarlijks terugkerend hoog risico-evenement. Ook in Bergen op Zoom was het afgelopen jaar plaatselijk onrustig en hebben diverse inwoners veel overlast ervaren.

Zoals wellicht bij u bekend is, doet Den Haag de komende jaarwisseling een proef met vrijwillige vuurwerkvrije zones in Scheveningen. Het bijzondere aan deze proef is dat bewoners zelf hun straat of pleintje vuurwerkvrij verklaren en daar zelf de verantwoordelijkheid voor nemen door hier zelf op toe te zien.

In relatie tot dit bovenstaande hebben wij de volgende vragen:
• Hoe staat het college tegenover het plan om in onze gemeente vrijwillige vuurwerkvrije zones te laten verklaren door bewoners?
• Wat voor maatregelen worden er getroffen om deze jaarwisseling voor iedereen zo veilig mogelijk te laten verlopen?
• Op welke manier heeft de gemeente (mogelijk samen met politie) zicht op personen waarvan het aannemelijk is dat ze voor vuurwerkoverlast gaan zorgen?
• Wat voor maatregelen worden er getroffen om overlast te melden?
• Wat voor maatregelen worden getroffen om schade bij daders te verhalen?
• Op welke manier wordt aandacht besteed aan bekende ‘hotspots’ in de gemeente?

Met belangstelling kijken we uit naar de beantwoording van onze vragen, conform art. 39 RvO.

Sander Buijs, Duo-raadslid
Rian Govers – Gabriëls, raadslid