vvd.nlword lidcontact

Bergen op Zoom
Halsteren Lepelstraat

• Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

Opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen bevorderen

door Dominique Hopmans, woensdag 22 november 2017

Betreft: Opkomst Gemeenteraadsverkiezingen

De afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in 2014 toonden met een gemiddelde opkomst van 54% een bedroevend beeld voor de lokale democratie. De gemeente Bergen op Zoom zat hier met een treurige opkomst van 48,87% zelfs nog een stuk onder. Wij willen deze dalende trend graag keren, maar dat vergt een actieve(re) rol van de gemeente.

Citisens en de Universiteit van Tilburg hebben recentelijk onderzocht wat gemeenten kunnen doen aan opkomstbevordering. Daaruit blijkt dat er een enorme winst valt te behalen door slim gebruik te maken van social media: spoor inwoners bijvoorbeeld aan om te delen dat ze gestemd hebben, met een 'stemfie' of een leuke foto van het stembureau. Op deze wijze stimuleren mensen vervolgens ook elkaar om te gaan stemmen.

Een tweede aanbeveling is gericht op het verschaffen van voldoende informatie als gemeente: zorg ervoor dat je informatie over de verkiezingen en de partijen overzichtelijk en op de juiste plek hebt staan. Faciliteer de juiste stemhulp die voor iedereen, dus zowel voor jong als oud, toegankelijk is.

Tot slot blijkt het van enorm belang te zijn om mensen te herinneren aan dé dag. Uit het onderzoek blijkt dat een persoonlijke uitnodigingsbrief – waarin de burgemeester bijvoorbeeld uitlegt waarom stemmen zo belangrijk is – én een herinnering op de verkiezingsdag zelf vruchtbare manieren zijn om de opkomst te verhogen. Dit kan ook via facebook, waarbij mensen een herinnering ontvangen en kunnen delen dat ze gestemd hebben.

Conform artikel 39 van het reglement van orde hebben wij de volgende vragen:

- Welke maatregelen zijn er bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen genomen om de opkomst te verhogen en welke lering is daaruit getrokken?
- Welke maatregelen is het college van plan te nemen om de opkomst bij de aankomende verkiezingen op 21 maart 2018 te verhogen?
- Hoe kijkt het college aan tegen de aanbevelingen zoals hierboven benoemd?
- Is het college bereid meer gebruik te gaan maken van social media?
- Is het college bereid passende stemhulp te faciliteren voor iedereen?
- Is het college bereid een uitnodigingsbrief vooraf en herinneringsbrief op de dag zelf te versturen?

Een hoge opkomst staat voor een betrokken gemeenschap en een responsieve gemeente. Laten we ernaar streven op 21 maart 2018 niet onder, maar ver boven het gemiddelde opkomstpercentage te zitten. Dat kunnen de VVD en andere politieke partijen niet alleen: een proactieve gemeente is daarbij onontbeerlijk.

Het antwoord op onze brief ontvangen wij graag schriftelijk.

Namens de VVD-fractie

Dominique Hopmans, Duo-raadslid