vvd.nlword lidcontact

Bergen op Zoom
Halsteren Lepelstraat

• Lid worden?

De VVD biedt vele mogelijkheden om mee te denken en uw stem te laten klinken op plaatselijk, provinciaal en landelijk gebied.

Bent u geïnteresseerd in de VVD en wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem dan contact op met het afdelingsbestuur of via
    lidworden@vvd-bergenopzoom.nl

Opgepakte Syrische terreurverdachte

door Barry Jacobs, zaterdag 2 december 2017
Afgelopen dinsdag is een van terrorisme verdachte Syriër opgepakt. De VVD-fractie heeft het volste vertrouwen in het werk van de AIVD en het OM. Tegelijkertijd begrijpen we vanuit diverse media dat de burgemeester al sinds september wist dat deze persoon in Bergen op Zoom woonde. VVD-lijsttrekker Barry Jacobs spreekt zijn zorgen uit over het feit dat de terreurverdachte al die tijd vrij op straat heeft kunnen rondlopen.

Betreft: opgepakte Syrische terreurverdachte

Afgelopen dinsdag is in onze gemeente een Syrische vluchteling opgepakt die verdacht wordt van terrorisme en mensensmokkel. De man wordt ervan verdacht in de periode 2012-2015 te hebben gevochten bij Jabhat al-Nusra, een terroristische organisatie die banden heeft met Al Qaida. De verdachte kwam in beeld, omdat hij betrokken was bij drugshandel. Vanuit de diverse media begrijpen wij dat de burgemeester hiervan op de hoogte was en al sinds september wist dat hij in Bergen op Zoom woonde.

De VVD-fractie wil om te beginnen haar volste vertrouwen uitspreken in het werk van de AIVD en het Openbaar Ministerie als het gaat om het opsporen en vervolgen van terreurverdachten. Laat onverlet dat de recente arrestatie aanleiding genoeg is om onze zorgen kenbaar te maken en meer te willen weten over eventuele risico’s voor de Bergse samenleving. Ons standpunt is helder, terreurverdachten moeten zo snel mogelijk opgepakt en berecht worden. Het verbaast ons dat de arrestatie zo lang op zich heeft laten wachten.

Conform artikel 39 van het reglement van orde, ontvangen wij graag antwoord op de volgende vragen:
• Sinds wanneer staat de terreurverdachte ingeschreven in onze gemeente? Heeft hij in de periode dat hij in onze gemeente woont een uitkering ontvangen en hoe is het proces van toekennen van een woning aan hem verlopen?
• Is er een duidelijk beeld van met wie de terreurverdachte contact heeft gehad? Deelde hij bijvoorbeeld zijn woning met andere vluchtelingen en welke relaties heeft hij opgebouwd in onze samenleving?
• Waarom is ervoor gekozen om de terreurverdachte pas eind november op te pakken, terwijl hij al zeker sinds september in beeld was?
• Heeft de burgemeester het idee dat hij sinds september voldoende op de hoogte is geweest van de dagelijkse situatie rondom de verdachte? Hoe heeft hij een vinger aan de pols gehouden?
• Zijn er naar u mening, door het OM en de diverse (veiligheids)diensten, voldoende maatregelen genomen om onze inwoners tegen mogelijke risico’s van terrorisme te beschermen?
• Hoe schat u de kans in dat betrokkene terugkeert in de samenleving? Vindt u het wenselijk dat terreurverdachten vrij op straat kunnen rondlopen?
• Welke mogelijkheden heeft het college om eventuele onrust onder de bevolking weg te nemen?

Wij begrijpen dat mogelijk niet al onze vragen in de openbaarheid beantwoord kunnen worden en verzoeken u om de gemeenteraad desnoods in vertrouwen over deze zaak te informeren.

Barry Jacobs
lijsttrekker

• Straatroven Vestinggronden-Noord
    05 maart 2012 - Op korte tijd vonden 3 straatroven plaats op en rond de Vestinggronden-Noord. Met of onder bedreiging van geweld. VVD-raadslid Barry Jacobs bevraagt h... lees verder