Verkeersveiligheid op 'black spots'

door Sander Buijs, maandag 15 januari 2018
RTL Nieuws heeft de verkeerslocaties in beeld gebracht met de meeste ongelukken. Voor de gemeente Bergen op Zoom gaat het om de kruising Halsterseweg-Randweg Noord, de Oude Stationsweg, de Antwerpsestraatweg en de Rooseveltlaan. VVD-duoburgerlid Sander Buijs en VVD-raadslid Barry Jacobs vragen het college welke maatregelen zijn getroffen en nog getroffen gaan worden om deze locaties veiliger te maken.

Bergen op Zoom, 15 januari 2018

Betreft: Verkeersveiligheid op Black Spots

Nederland telt bijna 1200 rotondes, kruispunten en wegdelen waar in drie jaar tijd minimaal tien ongelukken zijn geregistreerd door politie en Rijkswaterstaat. Deze zogenoemde black spots bevinden zich door het hele land. De onderzoeksredactie van RTL Nieuws heeft deze black spots in kaart gebracht.

Binnen onze gemeente zijn vier locaties, waar de politie en Rijkswaterstaat minimaal tien ongelukken geregistreerd heeft tussen 1 januari 2014 en 31 december 2016. Het gaat om de meest recente cijfers, die in december 2017 openbaar zijn gemaakt.

Deze vier locaties zijn:
- Het kruispunt Halsterseweg, Randweg Noord;
- De Oude Stationsweg;
- De Antwerpsestraatweg en
- De Rooseveltlaan.

Het gaat hierbij expliciet om geregistreerde ongelukken. Het daadwerkelijk aantal ongelukken ligt waarschijnlijk hoger doordat veel ongelukken niet geregistreerd of gemeld worden bij de politie. Vooral de aanrijdingen waarbij fietsers betrokken zijn, ontbreken vaak in de registratie. Dit baart onze fractie zorgen.

De resultaten van het onderzoek roept de volgende vragen op bij onze fractie:

- Bent u bekent met het onderzoek van RTL Nieuws?
- Wat voor maatregelen zijn getroffen om ongelukken te voorkomen op deze gevaarlijke verkeerslocaties?
- Wat voor maatregelen gaat het college ondernemen om het aantal ongevallen op deze locaties te reduceren.

Graag zien wij een beantwoording, conform art. 39 RvO, tegemoet.

Sander Buijs, duoburgerlid

Barry Jacobs, raadslid