vvd.nlword lidcontact

Colum: koorts!

door Barry Jacobs, vrijdag 9 februari 2018
Lig je nog niet met griepverschijnselen in bed? Pas maar op want er is een grote kans dat je binnenkort alsnog bevangen wordt door hevige koorts! Dan heb ik het niet over de - help de juf is ziek en de invaljuf ook - griepgolf die al weken rondwaart. Nee ik heb het over andere zaken waar je lichaamstemperatuur flink van gaat stijgen.

De Olympische Winterspelen bijvoorbeeld. Met het ontsteken van de Olympische vlam lopen we met natuurlijk met z’n allen warm voor zo veel mogelijk medailles van ‘Team NL’. Pakt Sven Kramer 3x goud? Ik reken erop! Over schaatskoorts gesproken, ook in eigen land zijn de temperaturen winters. Vooral de wind maakt het Koreaans koud. Het lijkt hier PyeongChang wel. Waar in het Noorden van het land ijsmeesters zich druk maken over de dikte van het natuurijs, maak ik me vooral zorgen over hoe koud het wordt tijdens de Vastenavend.

Afgelopen zondag stonden we, net als veel andere ouders, met onze koukleumende Kreukeltjes op ’t Beurspleintje. Binnen tien minuten waren ze er helemaal klaar mee. Snel de kroeg in om op te warmen. Gelukkig stijgt de temperatuur iets de komende dagen. Niets dat ons nog tegenhoudt om Mè D’éél ons Art te dweilen. Menig Krab geeft zich de komende dagen over aan de Vastenavendkoorts. Laten we hopen dat op Asselewoensdag niet half Berrege met griep op bed ligt. Opletten dus dat je allemaal uit je eigen glas drinkt. Zou zomaar één van de ellef gebòòje kunnen zijn.

Wat de politiek betreft mag het duidelijk zijn dat we tijdens de Vastenavend even met dweilpauze zijn. Om er maar weer een schaatsterm in te gooien. Ik vraag me af hoe Sven zo’n dweilpauze beleeft. Iedereen kijkt naar je en je moet er staan. Klaar voor het startschot. Opperste concentratie, want je wilt je beste rit ooit rijden. In de Bergse politiek werkt het net zo. Pas na het dweilen wordt het interessant en barst de verkiezingskoorts echt los. Er wacht me een drukke agenda, met debatten, canvassen en niet te vergeten een aantal sportieve activiteiten. Schaken (2x), tennissen, bowlen, biljarten en zeilen. Ik ben blij dat de meeste collega-lijsttrekkers mijn uitdaging aanvaard hebben. Met uitzondering van de griep wens ik iedereen de komende tijd veel koorts toe. Laat de gevoelstemperatuur maar flink stijgen tijdens de jacht op Olympisch goud, de Vastenavend en de verkiezingen. Agge mar leut et!

Barry Jacobs (38) is lijsttrekker namens de lokale VVD in Bergen op Zoom