vvd.nlword lidcontact

• Verkiezingen

Op 21 maart zijn er weer verkiezingen voor de gemeenteraad. De lokale VVD zit vol van ambitie om jouw stem opnieuw te laten horen in de gemeenteraad!

Op deze website vind je meer informatie over onze kandidaten en onze standpunten.

Aanpak waterkwaliteit Binnenschelde

door Rian Govers, zondag 4 maart 2018
De waterkwaliteit van de Binnenschelde blijft een zorgpunt. VVD-raadslid Rian Govers vraagt samen met GBWP-fractievoorzitter Evert Weys om alternatieve oplossingsrichtingen, waaronder het plan dat onlangs door dhr. Jongejan is gepresenteerd.

Betreft: de aanpak van de waterkwaliteit in de Binnenschelde

In uw brief van 10 januari 2018 (U18-000010) meldt u dat de zwemwaterkwaliteit aan de Binnenschelde het predicaat “slecht” heeft gekregen voor het volgende zwemseizoen. Gedurende de laatste vier zwemseizoenen is er een overschrijding in september van de EG-zwemwaterrichtlijn geweest. Wij zijn met u van mening dat er alles aan gedaan moet worden om de zwemwaterkwaliteit te verbeteren.

Zo hebben wij kennis genomen van uw overweging om over te gaan tot het doseren van Aluminium-zouten om zo tot P-verwijdering (fosfaat-verwijdering) in de Binnenschelde te komen. In de afvalwatertechniek is dat zeker een beproefde methode, onder geconditioneerde omstandigheden en met continue monitoring. We zijn benieuwd naar de onderzoeksresultaten, de haalbaarheid van het plan om te gaan defosfateren in de Binnenschelde en de te verwachten kosten.

We zien dat de laatste jaren door de inspanning van het college de Binnenschelde steeds meer in trek komt bij de bezoekers. Ondernemers laten we ondernemen en met de Boulevard in beweging wordt er gewerkt aan het integrale plan om het totale gebied nog aantrekkelijker te maken.

En natuurlijk willen we allemaal een constante waterkwaliteit. OF het verzilten van het Volkerak-Zoommeer zal gebeuren is nog steeds niet duidelijk. De discussie heeft landelijk nog steeds niet geresulteerd in een besluit. Dat besluit is bepalend OF de Binnenschelde vervolgens kan verzilten of toch zoet blijft. We zullen nog wel een langere periode moeten wachten voordat er een besluit over het al dan niet verzilten van het VZM wordt genomen en uitgevoerd. In de tussentijd is het goed om alle mogelijkheden te blijven bekijken om verbeteringen mogelijk te maken.

Buiten de dosering van Aluminium-zouten heeft u ook kennis kunnen nemen van een betrokken inwoner, dhr C. Jongejan. Hij heeft een plan gepresenteerd in de beeldvormende vergadering van 11 januari 2018, waarvan wij denken dat dit de moeite waard is om deze ook mee te nemen in de mogelijke oplossingsrichtingen en wij zouden graag zien dat u dit in overweging neemt.

Wij hebben de volgende vragen aan het college:

• Wilt u (samen met WBD) (laten) onderzoeken of er toch niet ergens een riool-(nood)-overstort mogelijkheid aanwezig is, wat de aanwezigheid van de hoge concentratie “fecale-bacteriën” èn fosfaat, zou kunnen verklaren?
• Ziet u mogelijkheden om het plan van Dhr. Jongejan mee te nemen in de uitwerking van de oplossingsrichtingen?
• Kunt u uiterlijk in Q3 van 2018 met de onderzoeksresultaten naar de raad komen (of zoveel eerder als mogelijk is)?

Met belangstelling kijken we uit naar de beantwoording van onze vragen, conform art. 39 RvO.

Rian Govers – Gabriëls,

Namens de GBWP-fractie,