Column: uitdaging aanvaard

door Barry Jacobs, zondag 11 maart 2018
Tennissen, schaken en bowlen. De handschoen is opgepakt. In mijn eerdere column heb ik de andere lijsttrekkers uitgedaagd voor een sportief treffen. Bedankt voor alle positieve reacties die ik heb ontvangen. Politiek mag soms ook best leuk zijn en goed om elkaar eens in een andere setting te leren kennen. Deze week was het zover. Dit keer niet de raadszaal als arena, maar sportcentrum de Karmel, de keukentafel van Louis en de bowling in de Zeeland.

De laatste keer dat ik een tennisracket heb vastgehouden, moet ergens in 2005 zijn geweest. Dus toen de uitnodiging van Joey en Yusuf van de PvdA binnenkwam om een potje te dubbelen, ben ik maar snel op zoek gegaan naar een goede partner. Met 3-tje Tessa de baan op. Nooit geweten hoe niveau verschillen in het tennis worden aangeduid. De schrik bij de PvdA zat er in elk geval goed in, toen ze zich voorstelde. Het is een spannende pot geworden en een mooie kans om Joey beter te leren kennen. Uiterst sympathieke kerel en het leuke is dat we allebei de neiging hebben om de bal keihard terug te slaan. Te hard en uit wel te verstaan. Dat belooft nog wat na de verkiezingen.

Schaken met Louis van de BSD en Peter van Groen-Links. Twee heren met een rijk schaakverleden. Lang geleden was Louis kampioen bij de Zeeuwse schaakvereniging de Zwarte Dame. Peter is zoals hij zelf zegt meer het type huis-tuin-en keukenschaker. Maar vergis je niet in hem, want om de zes weken schaakt hij met een goede vriend én hij heeft een eigen schaakklok. Ik ga er ook een kopen, want het tikken van de klok maakt een potje schaak extra spannend. Louis schaakt snel en houdt graag de tijd in zijn voordeel. Hij zoekt de aanval. Peter neemt zijn tijd om weloverwogen zijn stukken te plaatsen. Ik herken duidelijk wat trekjes van beide heren uit de raadszaal en probeer dapper stand te houden.

Dan het CDA. Ben ik even blij dat Annette voor bowlen heeft gekozen en niet voor bridge. Het favoriete kaartspel van haar fractie. Tegen kegels omgooien zie ik niet op. Je mag ook van die te gekke schoenen aan! Gesteund door de kandidaten op onze lijst gaan we de baan op. De sfeer is goed en de teams hebben tussen het gooien door alle tijd voor een drankje en een praatje. Annette heeft een ferme worp en plaatst de bal recht in het midden. Maar ook pech wanneer weer de laatste kegel blijft staan. Het uurtje bowlen vliegt voorbij en we sluiten in stijl aan de bar af.

Benieuwd naar de uitslag? Als je op de Facebook timeline van Joey, Louis, Peter, Annette of mijzelf kijkt dan kom je er vanzelf achter. De echte winst zit ‘m natuurlijk in het teamwork!

Barry Jacobs (38) is lijsttrekker namens de lokale VVD in Bergen op Zoom

• Het nieuwe college
    18 mei 2018 - Afgelopen donderdag sprak de gemeenteraad over het coalitieakkoord. In dit artikel kunt u de bijdrage van VVD-er Barry Jacobs lezen. In diezelfde bije... lees verder
  • Barry Jacobs beoogd wethouder in nieuwe coalitie