Fort de Roovere en de toren van Pompejus

door Rian Govers, maandag 11 juni 2018
Pompejus toren fort de roovere
In de commissievergadering Ruimte, Duurzaamheid en Economie van 29 mei stelde VVD-raadslid Rian Govers - Gabriëls vragen aan het college met betrekking tot de veiligheid op en om de Toren van Pompejus.

Fort de Roovere in Halsteren heeft inmiddels een toeristisch recreatieve aantrekkingskracht. Er worden mooie evenementen georganiseerd. Met het mooie weer trekt de “Mozesbrug”, de Pompejus toren en het Fort vele bezoekers. Die bezoekers willen na een fiets- of wandeltocht naar of op het Fort wel iets drinken, een ijsje eten en/ of even gebruikmaken van een sanitaire voorziening. Dat bleek bijvoorbeeld in het pinksterweekeinde helaas niet mogelijk te zijn.

De vragen:

- Wie is de eigenaar / uitbater van de toren van Pompejus respectievelijk “De Schaft”?
- Welke afspraken zijn er met wie gemaakt m.b.t. openingstijden?
- Wie is er verantwoordelijk voor de veiligheid op en om de toren van Pompejus?
- Is de toren van Pompejus uitgevoerd conform de veiligheidseisen die aan een openbaar bouwwerk worden gesteld? (bijv. bordes dient voorzien te zijn van een hekwerk van min. 1,0 meter hoogte, voldoende (sterke) leuningen enz enz.). Met andere woorden, wordt aan alle veiligheidseisen conform het bouwbesluit voldaan?
- Is het college c.q de burgemeester bekend met het feit dat bezoekers boven op de toren van Pompejus een hangplek hebben gevonden en daar volop blowen?
- Ziet het college mogelijkheden om de toren af te sluiten voor bezoekers tussen zonsondergang en zonsopkomst?

Wethouder Van der Velden gaf daarop de antwoorden:

“De Schaft” is 5 dagen per week open en wordt uitgebaat door twee dames. Als “De Schaft” niet open is, zijn er geen toiletten beschikbaar.
Er komt medio 2018 nog een brug en daaronder wordt een toiletvoorziening gemaakt.
De gemeente is eigenaar van alles. De veiligheid is in orde, een en ander wordt nog getoetst aan de eisen conform het Bouwbesluit.
Binnenkort wordt de toegang afgesloten tussen 22:00 – 7:00 u met behulp van een hek. Ook zal team Handhaving extra alert zijn en extra rondjes maken. Tevens komt er een camera op de toren van Pompejus.

• Privacywetgeving en Zorg- en Veiligheidshuis
    11 oktober 2017 - Nieuwe privacywetgeving gaat impact hebben op de werkwijze van het Zorg- en Veiligheidshuis. VVD-raadsleden Joost Pals en Rian Govers bevragen het col... lees verder
  • Veiligheid kermis
    02 augustus 2017 - Naar aanleiding van nieuwsberichten over minder frequent controleren van kermisattracties informeert VVD-raadslid Rian Govers bij het college van B & W ... lees verder