VVD betreurt vertrek Gertjan Huismans

door Jan van Wijk, woensdag 26 september 2018
De lokale VVD Bergen op Zoom betreurt de keuze van Gertjan Huismans om niet langer deel uit te maken van de VVD-fractie.

Na de verkiezingen en de benoeming van Barry Jacobs tot wethouder, heeft de fractie gestemd over de daardoor ontstane vacature van fractievoorzitter. Zowel Gertjan Huismans als Rian Govers - Gabriels hebben zich destijds beschikbaar gesteld voor deze functie. Het politiek leiderschap was daarvoor al in consensus overgedragen aan Barry Jacobs, lijsttrekker bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.

Afspraken over een rolverdeling zijn niet gemaakt; het stond alle raadsleden van de fractie vrij om zich te kandideren als fractievoorzitter. De fractie heeft vervolgens gekozen voor Rian Govers - Gabriels. Van “opeisen” of een “coup” is dan ook nimmer sprake geweest.

Gertjan Huismans heeft na de stemming kenbaar gemaakt behoefte te hebben aan een time out wegens de ontstane situatie. De fractie heeft hem deze ruimte geboden. Na een intensief traject van overleg met de raadsleden van de fractie heeft Gertjan de keuze gemaakt om niet meer deel uit te maken van de VVD-fractie. Hij gaf aan niet meer de energie te kunnen opbrengen om fractielid te zijn als dat niet in de rol van fractievoorzitter zou zijn.

De fractie, wethouder en het bestuur betreuren dit en hebben tot het laatste moment getracht Gertjan ervan te overtuigen dat hij binnen de fractie een waardevolle rol zou kunnen vervullen. Van politiek-inhoudelijke verschillen is ook nimmer sprake geweest. Evenmin van “afserveren”.

De fractie betreurt dat, tegen de gangbare afspraken in, Gertjan onze zetel met zich meeneemt.

De raadsleden Dominique, Joost, Maarten en Rian gaan eensgezind verder op de ingeslagen weg om het VVD geluid te laten horen.

Jan van Wijk
Voorzitter VVD Scheldebrug

• Raadsvergadering 23 februari
    24 februari 2017 - In de raadsvergadering van 23 februari diende de BSD-fractie 3 moties in, waaronder een motie van wantrouwen, jegens wethouder Coppens. Dit terwijl ra... lees verder