Noodhulp alleen indien nodig

Weblog door Joost Pals, vrijdag 20 november 2009
Joost PalsHet generaal pardon voor asielzoekers blijkt inmiddels al meer dan 100 miljoen euro per jaar aan bijstandsuitkeringen te kosten. Dat heeft ook voor de gemeente een flinke invloed. VVD-er Joost Pals stelt in dit weblog dat (nood)hulp zich moet beperken tot mensen die werkelijk in nood verkeren.

Na een debat in de Tweede Kamer blijkt dat het Generaal Pardon voor asielzoekers inmiddels al meer dan honderd miljoen euro aan bijstandsuitkeringen per jaar kost. Hoeveel precies, dat mocht VVD-kamerlid Paul de Krom van staatssecretaris Albayrak (PvdA) niet weten.

Voor de gemeentelijke begroting heeft dat ook een flinke invloed. Immers, de gemeente is financieel verantwoordelijk voor de bijstand en hoe meer beroep daarop wordt gedaan, hoe lastiger de gemeentelijke begroting wordt. Want de extra instroom door het Generaal Pardon wordt niet gecompenseerd door de rijksoverheid.

Dat je als land opvang biedt aan mensen die werkelijk in nood verkeren, dat is niet meer of minder dan sociaal, menselijk en wenselijk. Maar een Generaal Pardon is en blijft naar mijn mening principieel verkeerd: je kijkt dan niet naar individuen, maar naar groepen. Kortom, met een Generaal Pardon worden ongelijke situaties op een gelijke manier behandeld en gaat er ten onrechte (nood)hulp naar economische gelukszoekers.

De praktische gevolgen, waar de VVD al langer voor waarschuwde, zien we nu: meer dan honderd miljoen euro per jaar alleen al aan bijstandsuitkeringen. Los dus nog van allerlei 'flankerend beleid' dat daar bovenop komt (huurtoeslag, zorgtoeslag, kindertoeslag, ...). En die centen kun je maar één keer uitgeven. Dus niet meer aan noodopvang voor mensen die dat werkelijk nodig hebben. Niet meer aan zorg voor ouderen, niet meer aan onderwijs.

Ik denk dat we daar in ons lokale verkiezingsprogramma ook heel duidelijk en sociaal over zijn: 'we geven alleen hulp aan de echt hulpbehoevenden en we bestrijden de profiteur'. Daar staan we voor: dat staat vast!

Joost Pals

• Subsidie religieuze maaltijd
    21 mei 2010 - Het College van B & W heeft besloten om een Iftar-activiteit te subsidiëren die het Marokkaans Comité wil organiseren. De VVD verbaast zich over het t... lees verder
  • Identiteitsbewijs aan huis