Efficiënter gebruik van gebouwen

door Ad Coppens, zaterdag 22 januari 2011
Door beter te verbinden kan, ondanks de bezuinigingen, het onderwijs en de peuteropvang worden versterkt. VVD-wethouder Ad Coppens: 'Neem nu de scholen De Noordster en De Welle. Zij werken nauw samen op het gebied van uitwisseling van lokalen.'

BERGEN OP ZOOM - Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een aanvraag voor subsidie van de Lowys Porquinstichting voor de bouw van een lokaal voor peuteropvang te weigeren. Het beleid van de gemeente Bergen op Zoom voorziet niet in de bekostiging van de bouw van peuterspeelzalen. De gemeente stelt dat hier dan ook geen subsidiemogelijkheden voor bestaan.

DOOR MARJANNE DIJKSTRA

Wethouder Ad Coppens (financiën) legt uit: “We kregen het verzoek van de Lowys Porquinstichting om een lokaal voor peuteropvang mee te financieren.

Wij vinden dat niet nodig. Basisschool De Grebbe is verhuisd, de school heet nu Marco Polo, en bij hen is er nog ruimte voor een peuterspeellokaal.

De directie vindt het goed en wat ons betreft is het goed. We hebben gewoonweg geen geld voor de bouw van een extra peuterspeelzaal.”

Capaciteit

Volgens de wethouder zijn er in Bergen op Zoom volgens de tellingen genoeg gebouwen waarbinnen een voorziening voor peuters kan worden gerealiseerd. “Ik begrijp heus wel dat mensen liever nieuwbouw zien, maar er zijn binnen bestaande scholen echt lokalen die groot genoeg zijn voor de opvang van peuters. We moeten natuurlijk even afwachten hoe het loopt, maar we hebben voldoende capaciteit. De trend was eerst om maar bij te bouwen. Als er een tekort was, dan werd er zomaar een lokaal bij gebouwd.”

Versterking

Coppens ziet ook meer in afspraken tussen scholen om de problemen voor lokaaltekorten op te lossen. “Neem nu de scholen De Noordster en De Welle. Zij werken nauw samen op het gebied van uitwisseling van lokalen. Samen hebben zij een soort van brede school-gedachte opgesteld. De problemen worden opgelost en uiteindelijk kost het niets meer. We moeten helaas volop bezuinigen, maar versterking in het onderwijs kan dus ook op een hele andere manier.”

(Bergen op Zoomse Bode)