Modernisering welstandsbeleid

door Joost Pals, zondag 27 november 2011
welstandHet beperken van welstandstoezicht leidt tot minder administratieve lastendruk en dat is de VVD Bergen op Zoom een lief ding waard. VVD-raadslid Joost Pals vraagt het College hoe het denkt om te gaan met een aanstaande landelijke wijziging die het mogelijk maakt om de welstandscommissie op te heffen en bouwleges te verlagen.

Hieronder vindt u de brief die Joost Pals aan het College van B & W stuurde.

Betreft: Modernisering welstandsbeleid

In het beleidskader dat eerder dit jaar is behandeld staat het beperken van welstandstoezicht tot de historische binnenstad genoemd als ombuigingspost.

Wat onze fractie betreft een zeer goede zaak; zeker niet alleen omwille van de bezuiniging, die nog als pro memorie stond genoemd, maar meer nog omdat het leidt tot een vermindering van de administratieve lastendruk voor burgers en bedrijven. Een voorname doelstelling voor onze fractie.

Afgelopen dinsdag informeerden de excellenties Donner en Schultz van Haegen de Tweede Kamer over een aanstaande wijziging inzake welstand. Deze wijziging houdt in dat de huidige verplichting om in de omgevingsvergunningprocedure altijd advies bij de welstandscommissie over een bouwplan in te winnen, wordt vervanging door een “kan-bepaling”.

De aangekondigde wijziging van dit voortreffelijke kabinet heeft reeds direct tot verheugde reacties geleid bij onder meer MKB Nederland en VNO-NCW. Zo ook dus bij de VVD Bergen op Zoom.

Conform artikel 39 van het reglement van orde stelt onze fractie uw college de volgende vragen:

- Wat is de stand van zaken betreffende het beperken van welstandstoezicht tot het centrum? Meer in het bijzonder: wanneer mag de gemeenteraad de uitkomsten van de evaluatie hierover verwachten?
- Hoe is uw college voornemens te anticiperen op bovengenoemde wijziging?
- Welke mogelijkheden ziet uw college om met het nieuwe ruimtelijk instrumentarium eventueel over te gaan tot het volledig opheffen van de welstandscommissie en waar nodig langs de weg van een welstandsnota het ruimtelijke kwaliteitsbeleid te borgen?
- Welke consequenties verwacht uw college ten aanzien van de hoogte van de (kostendekkende) bouwleges na het schrappen van de welstandstoets?

Met vriendelijke groet,

Namens de VVD fractie,