Doorbraak: gemeenterekening valt eindelijk lager uit

door Gertjan Huismans, zondag 27 november 2011
De afvalstoffenheffing en rioolheffing dalen in 2012. Samen met een doorzichtigere inflatieberekening, op initiatief van de VVD, betekent dit opnieuw een belastingverlaging. Nu zo'n 20 tot 30 euro per huishouden. VVD-fractievoorzitter Gertjan Huismans schrijft in dit weblog over een trend die is gezet.

Wat een fijn bericht om te lezen: Wethouder Ad Coppens meldt dat de lasten voor de Bergse burgers nog nauwelijks stijgen in 2012. Dat mag echt een doorbraak genoemd worden na jaren van stijgende rekeningen die op de Bergse deurmatten vielen. Dat was een belofte die de VVD bij de verkiezingen aan de kiezers deed.

Natuurlijk de inflatie zal altijd moeten worden verrekend. Hoewel, vorig jaar is door een motie van de VVD en GBWP goed ingegrepen. De gemeente rekende eerst ieder jaar op een ondoorzichtige manier met een inschatting van de inflatie. Wat nu wordt doorberekend klopt ook met de werkelijkheid. Nog zo'n 2% wordt doorgerekend.

Maar het breaking news is toch wel dat de trend is gezet. De afvalstoffenheffing en de rioolheffing dalen voor het eerst sinds lange tijd. Nog niet veel zou u denken maar ook vorig jaar heeft het beleid van de VVD er aan bijgedragen dat een BTW toerekening van vier tientjes niet aan de burgers is doorberekend.

Wat blijkt: het kan goedkoper! Het college zit op het goede spoor. Niet meer de duurste gemeente. Het lijkt te gaan lukken ondanks de zware crisis.

Gertjan Huismans
Fractievoorzitter VVD Bergen op Zoom

• Duidelijkheid over de woonlasten
    20 december 2018 - Bij de behandeling van de belastingmaatregelen 2019 was er de nodige aandacht voor de opbouw van de woonlasten. Terecht, vindt VVD-raadslid Joost Pals... lees verder