Verrommeling Reimerswaalpark

door Joost Pals, zondag 25 maart 2012
NieuwenbergDe Nieuwenberg in het Reimerswaalpark ligt bezaaid met kapot geslagen glas: een grote bende die niet in korte tijd is ontstaan. VVD-raadsleden Joost Pals en Dennis Hoekstra wijzen erop dat de gemeente alle belang heeft om de Bergse Plaat een mooie wijk te laten blijven en kaarten deze verrommeling van de openbare ruimte bij het College van B & W aan.

Hieronder vindt u de brief die Joost Pals en Dennis Hoekstra aan het College van B & W stuurden.

Betreft: Zwerfafval Reimerswaalpark, Bergse Plaat

Onze fractie wordt aangesproken op de rommel bij het Reimerswaalpark, meer in het bijzonder de Nieuwenberg aan de Laan van Reimerswaal op de Bergse Plaat. Wij proberen in zulke zaken altijd de bekendheid van de Servicelijn te vergroten; dit is immers hét meldpunt voor zulke gevallen.

Niettemin nemen we graag altijd zelf ook een kijkje ter plekke en het moet ons van het hart dat het er wel een ontzettend grote bende is geworden, die zeker niet in korte tijd heeft kunnen ontstaan. De gehele Nieuwenberg ligt bezaaid met kapot geslagen glas (van wat eens bierflesjes waren). Dit is gevaarlijk voor zowel kleine kinderen alsook voor trouwe viervoeters.

Het is de VVD-fractie een doorn in het oog dat de openbare ruimte er in zulke mate verrommelt. De Bergse Plaat is per saldo een hele mooie wijk en we hebben er als gemeente alle belang bij om dat zo te houden. Niet alleen voor het directe welbehagen van onze bewoners op dit moment, maar ook omdat het vele malen meer energie, tijd en geld kost om een negatieve tendens om te buigen. Voorkomen is beter dan genezen, is nog steeds een terechte uitdrukking.

Conform artikel 39 van het reglement van orde stellen wij u de volgende vragen:

- Hoe heeft deze grote bende kunnen ontstaan? (immers, niet op korte tijd gebeurd)
- Aanleiding voor een grondige schoonmaakactie is evident, maar is er wat het college betreft ook aanleiding om hier in breder perspectief extra aandacht aan te schenken? We wijzen erop dat dit gebied ook in het wijkveiligheidsplan voor de Bergse Plaat staat genoemd in relatie tot vervuiling.

Met vriendelijke groet,

Namens de VVD fractie,