Schrappen busvervoer op zondag

door Gertjan Huismans, zondag 20 januari 2013
De provincie overweegt het busvervoer op zondagen te laten vervallen. VVD-fractievoorzitter Gertjan Huismans roept het college van B & W op om zich hiertegen te verzetten. Goed openbaar vervoer is onderdeel van de basisinfrastructuur in de gemeente. Ook zorginstellingen als Lievensberg, Moermont, St. Elisabeth, Vrederust en Aquacite dienen te allen tijden per openbaar vervoer bereikbaar te blijven.

Hieronder vindt u de brief die Gertjan Huismans aan het College van B & W stuurde.

Gisteren vernamen wij het bericht dat de Provincie studeert op het laten vervallen van busvervoer op zondagen. De VVD fractie is van mening dat goed openbaar vervoer elementair onderdeel is van de basisinfrastructuur in de gemeente. belangrijke functies als zorginstellingen als Lievensberg, Moermont, St. Elisabeth, Vrederust en Aquacite dienen te allen tijden per openbaar vervoer bereikbaar te blijven.
Wat ons steekt is dat onze wijken maar ook stadsdelen als Halsteren, Lepelstraat en de Bergse Plaat verstoken dreigen te worden van een busverbinding op zondag.

In een tijd waarin de bevolking vergrijst en veel mensen afhankelijker worden van openbaar vervoer en er in het kader van meer eigen verantwoordelijkheid voor de burger wordt verwacht, onder meer door de WMO-maatregelen, zullen met name ouderen steeds afhankelijker worden van openbaar vervoer.
De economie is ook niet gebaat bij de zondagsrust voor de bus. Denkend aan koopzondagen, de procesindustrie, 24 uurs bedrijven en de zorg, alsmede het feit dat Bergen op Zoom een intercity station is, dan is het onbestaanbaar dat de Provincie broedt op dit onzalig plan.

Zolang er tonnen aan Provinciegeld worden uitgegeven om de nachttreinen vanuit de Randstad voor een paar feestgangers in stand te houden, is het wrang dat men in Den Bosch zelfs maar overweegt om de zondagbus te schrappen.
Onze fractie is van mening dat uw College op alle mogelijke wijzen, samen met omliggende gemeenten per direct stelling dient te nemen richting de provincie.

De VVD fractie verzoekt uw College:

- Protest aan te tekenen bij de Provincie en te pleiten voor behoud van busvervoer op zondagen.
- Aan te geven op welke wijze u het busvervoer op zondag wil veiligstellen.
- Daarbij op te trekken met ketenpartners en buurgemeenten.

De VVD fractie verzoekt om beantwoording conform artikel 39 van het reglement en verzoekt behandeling van dit schrijven in de commissie Stad en Ruimte van februari.

Met vriendelijke groet,

Gertjan Huismans