Calamiteiten de Schans

door Barry Jacobs, vrijdag 15 februari 2013
De VVD maaktzich zorgen over de slechte hoorbaarheid van de maandelijkse sirenetest in de Schans. Raadslid Barry Jacobs wil van het college weten wat de locaties zijn van sirenes in de Schans en of er sprake is van voldoende dekking. Ook informeert hij naar de bereikbaarheid van de wijk voor hulpdiensten.

Hieronder vindt u de brief die Barry Jacobs aan het College van B & W stuurde.

Betreft: calamiteiten de Schans

De VVD-fractie vraagt uw aandacht voor alarmering en ontsluiting van de Schans (5e fase) bij calamiteiten.

Nu de woningbouw in de jongste wijk van Halsteren voor het grootste deel gerealiseerd is, bereikt onze fractie het bericht dat bewoners zich zorgen maken over de slechte hoorbaarheid van de maandelijkse sirenetest. Buitenshuis is alleen het alarmsignaal vanuit de Rode Schouw hoorbaar. Met de rijksweg A4 op korte afstand, is het bij een ongeval met bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen van groot belang om bewoners op tijd te waarschuwen.

- Kunt u aangeven wat de locaties zijn van sirenes in de Schans en of er sprake is van voldoende dekking?

Ontsluiting van het woongebied vindt hoofdzakelijk via de Schansbaan en Grondmolen plaats. Als deze route geblokkeerd raakt zullen hulpdiensten moeten omrijden om via de Wouwseweg de nieuwbouwwijk te bereiken.

- Zijn er bij calamiteiten mogelijkheden om het woongebied op een alternatieve manier, bijvoorbeeld via fietspaden, te ontsluiten?

- Wordt er bij de verdere ontwikkeling van het plangebied de Schans 6e fase voorzien in extra ontsluitingsmogelijkheden?

Wij verzoeken u deze brief, conform art. 39 RvO, schriftelijk te beantwoorden.

Met vriendelijke groeten,

Namens de VVD fractie,