Gertjan Huismans succesvol met Ravelijnlezing

door Jan van Wijk, vrijdag 31 mei 2013
Op de prachtige locatie 'het Ravelijn op den Zoom' te Bergen op Zoom is de vijfde Ravelijnlezing gehouden. Ook dit jaar tekende VVD-fractievoorzitter Gertjan Huismans, maar nu met een andere pet op, voor de functie van mede-organisator. De lezing is een inspirerende ontmoeting geworden voor zo'n driehonderd belangstellenden uit onder meer Brabant, Zeeland, Zuid-Holland en Vlaanderen.

Het thema van de lezing was dit jaar 'De Delta in de EU'. Immers, deze Delta van de provincies Brabant, Zeeland, Zuid-Holland, Antwerpen, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, waar Bergen op Zoom middenin ligt, is een zeer kansrijke regio. De Delta-regio beschikt over een groot en dynamisch potentieel. In feite kent de Delta geen interne grenzen en bijgevolg wordt er grensontkennend samengewerkt. Dit benadrukte niet alleen dagvoorziiter Han Polman, de huidige Commissaris van de Koning van de provincie Zeeland en voormalig burgervader van Bergen op Zoom, maar ook de vier sprekers die volgden.

De organisatie was er namelijk opnieuw in geslaagd vier inspirerende sprekers aan te trekken. De eerste spreker was Cathy Berx, Gouverneur van de Provincie Antwerpen en voorzitter van de Vlaams-Nederlandse Delta. Na haar sprak Tini Hooymans van de Raad van Bestuur van TNO. De derde spreker was Chris Coeck, manager bij het Havenbedrijf Antwerpen en Daan van Doorn, voorzitter van de Strategic Board Zuidwest Nederland sloot de rij. In de kern kwamen de lezingen van de sprekers steeds neer op het zoeken naar verdere samenwerking, naar elkaar luisteren, krachten bundelen en samen kansen benutten in de Delta.

De Stichting Ravelijnlezing heeft met deze vijfde lezing midden in de roos geschoten. Immers, de Delta groeit aan betekenis en is heel kansrijk. De oproep is aan ondernemers, onderwijs en overheid de kansen te benutten. Dit vereist verder visie uitdragen, intens samenwerken, moed tonen, besluiten nemen en plannen uitvoeren.

Jan van Wijk