Blijverslening voor levensloopbestendige woningen

door Barry Jacobs, maandag 28 november 2016
Nu ouderen steeds langer zelfstandig thuis wonen, neemt ook de behoefte om woningen levensloopbestendig te maken toe. Het financieren van noodzakelijke aanpassingen is vaak niet eenvoudig. VVD-raadslid Barry Jacobs pleit voor de invoering van de 'blijverslening', een initiatief dat wordt mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting.

Betreft: blijverslening ouderen

Nu ouderen steeds langer zelfstandig thuis wonen, neemt ook de behoefte om woningen levensloopbestendig te maken toe. Het financieren van noodzakelijke aanpassingen is vaak niet eenvoudig. Veel ouderen met een koopwoning hebben weliswaar een groot deel van hun hypotheekschuld reeds afgelost, maar dit vermogen zit ‘vast’ in het huis. Sinds kort bieden een aantal gemeenten in Nederland daarom een blijverslening aan. De VVD-fractie is van mening dat deze lening ook voor ouderen in Bergen op Zoom beschikbaar moet komen.

Een blijverslening is vergelijkbaar met een starterslening en wordt door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) beschikbaar gesteld aan gemeenten. Gemeenten bepalen vervolgens zelf de voorwaarden voor het verstrekken van de lening. Bij verkoop van de woning krijgt de gemeente het geleende bedrag terug om het vervolgens opnieuw in te kunnen zetten.

De VVD-fractie vindt dat we niet vanuit kwetsbaarheid en beperkingen naar ouderen moeten kijken, maar ons veel meer moeten richten op wat ze wel kunnen. Het financieren van aanpassingen aan de woning met een blijverslening ondersteunt dit.

Conform artikel 39 R.v.O. hebben wij de volgende vragen voor u:

- Bent u bekend met de blijverslening die door het SVn beschikbaar wordt gesteld aan gemeenten?
- Vindt u ook dat deze lening in belangrijke mate bij kan dragen aan het langer zelfstandig thuis wonen en het in voldoende mate beschikbaar hebben van levensloopbestendige woningen in onze gemeente?
- Hoe sluit volgens u deze lening aan op de visie en de uitgangspunten in de nota Sociaal Domein: Samen leven, Samen doen?
- Welke mogelijkheden ziet u de blijverslening ook aan te bieden aan ouderen in onze gemeente? Binnen welke termijn kan dit gerealiseerd worden?

Wij zien uw beantwoording graag mondeling tegemoet in de commissie M & M van december.

Namens de VVD fractie,

Barry Jacobs, Raadslid