Geluidsschermen langs de Randweg-West

door Rian Govers, zondag 11 juni 2017
geluidsschermen randweg halsterseweg
De geluidsschermen aan de Randweg West en de Randweg Noord raken steeds verder in verval. VVD-raadslid Rian Govers vraagt het college om tempo te maken met vervanging ervan.

Betreft: Geluidsschermen langs de Randweg-West

In vervolg op de brief van D66 van 8 februari jongstleden en daarop uw antwoord (U17-003533) van 9 maart 2017, vragen wij nogmaals uw aandacht voor het volgende.

Inmiddels wordt de Randweg zeer druk bereden door vele (vracht)auto’s van en naar het bedrijventerrein Theodorushaven, Noordland, Geertruidapolder, A4/A58 en noem maar op.
Echter de staat van de geluidsschermen laat zeer te wensen over zoals u op de bijgevoegde foto’s kunt zien.
Ook hier gelden vergelijkbare vragen als het gaat over de luchtkwaliteit en de mogelijke toename van te ervaren geluidsoverlast.

In vervolg op uw antwoord van 9 maart jongstleden hebben wij de volgende vragen:

1. Er worden op dit moment diverse verkeerstellingen uitgevoerd om een verkeerseffectrapportage van de Randweg te maken. Wanneer kan de gemeenteraad deze rapportage (van de gehele Randweg) verwachten?
2. Bent u het met ons eens dat de bewoners ten noorden van de Randweg West en de Randweg Noord een te hoge geluidsbelasting ervaren en dat het woongenot èn de gezondheid van die bewoners in het geding is?
3. De luchtkwaliteit in Bergen op Zoom wordt door de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant jaarlijks gemonitord. De belangrijkste conclusie uit deze monitoringsrapporten is dat er geen sprake was van overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen in relatie tot wegverkeer op gemeentelijke wegen. Kan de gemeenteraad deze rapportage inzien?
4. Ben u voornemens, op korte termijn, deze problemen voor deze bewoners aan de Halsterseweg op te lossen? Daarop was het antwoord: Dit jaar wordt begonnen met het vervangen van de geluidsschermen langs de Randweg. Er wordt gestart met de schermen aan de Randweg-West. Graag een toezegging wanneer dan tot uitvoering wordt overgegaan.

Graag vernemen wij de beantwoording schriftelijk conform art. 39 RvO.

Rian Govers – Gabriëls, raadslid