Column: politiek is teamsport

door Barry Jacobs, zaterdag 3 februari 2018
Op zaterdagochtend zijn we er klaar voor. Voetbalschoenen en scheenbeschermers aan. Onze kousen hoog opgetrokken. Dé kampioenswedstrijd, op het hoofdveld nog wel. De scheidsrechter laat het fluitsignaal klinken en we trappen af. Broekies zijn we, een jaar of 12, maar we spelen al wel onze hele jeugd samen.

Wanneer ik nu mijn ogen dicht doe zie ik ze nog staan. Als voorstopper kun je het veld namelijk mooi overzien. Wimko rechts naast me, Bas links en Marco in het midden voor me. Een vertrouwd gevoel. Toch gaat het die ochtend mis. We willen te graag en we hebben last van scoringsdrift. We vergeten dat we elkaar nodig hebben om te winnen. De tegenstander gaat met – toen nog – 2 punten naar huis en ons kampioensfeest wordt afgeblazen.

Onze trainer heet Meino. Leuk detail is dat Meino nu ook in de gemeenteraad zit. We hebben het er af en toe nog weleens over, na afloop van de vergadering. Dan proosten we op het mooie team dat we hadden. Ik hoor hem na de verloren wedstrijd nog zeggen: “Je moet de bal niet voor jezelf houden, maar overspelen!” Een wijze les die zeker ook van toepassing is op de politiek.

Met samenspel bereik je het meest, ook in de raadszaal. Dat lukt natuurlijk niet altijd. Wanneer de emotie de overhand neemt of wanneer de verkiezingen naderen, vergeten we om elkaar de bal toe te spelen. Terwijl we als raad alle ruimte krijgen om er wat van te maken. Onze scheidsrechter heeft alleen geen fluit, maar een hamer en is burgemeester. Hoewel hij wel wat vaker mag ingrijpen bij een overtreding of als raadsleden ‘buiten de orde’ gaan, wil ik Frank zeker geen thuisfluiter noemen. Het debat wordt er alleen niet beter op wanneer iedereen tegelijkertijd probeert te scoren. Op zo’n moment moet het vanaf de publieke tribune niet om aan te zien zijn. Laat staan dat onze toeschouwers met bloemen in de hand staan te wachten op het eindsignaal.

Toch komt het goed. Een week later laten we de bal wél de juiste kant op rollen. De kampioensmedaille hangt om onze nek en het is alsnog feest. Laten we ook in de raadszaal niet vergeten om onze successen te vieren. We mogen best trots zijn op wat de afgelopen periode met elkaar bereikt hebben. Zo zit de Bergse economie weer in de lift en opent de HAS een locatie in onze gemeente. Niets leuker dan samen de vlag uithangen.

Barry Jacobs (38) is lijsttrekker namens de lokale VVD in Bergen op Zoom