Manifest Samenstadjesterker

door Barry Jacobs, vrijdag 16 maart 2018
De VVD Bergen op Zoom ondersteunt met enthousiasme het manifest “Samenstadjesterker” van organisaties in het onderwijs, de zorg en het bedrijfsleven in West-Brabant West. Laat het chauvinisme snel plaatsmaken voor een goede samenwerking tussen Bergen op Zoom en Roosendaal! De VVD roept alle politieke partijen op om het manifest voor samenwerking mede te ondertekenen.

Betreft: Manifest Samenstadjesterker

Beste toekomstige bestuurders,

Aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen wordt op de valreep een appèl gedaan door bestuurders uit de sectoren onderwijs, zorg, financiële instellingen en het bedrijfsleven in West-Brabant West, om de samenwerking tussen Bergen op Zoom en Roosendaal te verbeteren. Vooral als het gaat om grote maatschappelijke vraagstukken, zoals het tegengaan van vergrijzing, de ontwikkeling van de maakindustrie, zorg, onderwijs, woon- en leefklimaat, moet er samen opgetrokken worden. Zó maken we de regio West-Brabant West als geheel sterker.

De VVD, lijst Linssen en de PvdA in Roosendaal waren in 2008 de initiatiefnemers om, vanuit de ooit bedachte duostad, een vuist te gaan maken als Netwerkstad. Nu, tien jaar later, mogen we constateren dat beide steden er onvoldoende in geslaagd zijn om de door beide raden zo gewenste samenwerking om te zetten in daden. Een gezamenlijke aanpak is meer dan ooit noodzakelijk om niet op achterstand te raken. Laat het chauvinisme snel plaats maken voor samenwerking.

Onze regio vergrijst en dat heeft gevolgen voor onze voorzieningen, werkgelegenheid én het onderwijs. Stimuleer daarom groei en zorg ervoor dat je als regio meer jonge mensen aan je bindt. Een concrete stap is dat in de coalitieprogramma’s van beide steden een paragraaf over samenwerking komt te staan. Laat de (in)formateurs van beide steden contact hebben met elkaar, om af te stemmen hoe dat vorm kan worden gegeven. West-Brabant West heeft een hele mooie ligging tussen Zeeland, Zuid-Holland en Vlaanderen. Politiek mag die kansen niet langer in de weg staan: Aan de Slag!

Wij roepen alle politieke partijen in Bergen op Zoom en Roosendaal op om voor 21 maart kleur te bekennen en het manifest www.samenstadjesterker.nl te ondertekenen. Dan hebben de inwoners duidelijkheid over wie in de nieuwe bestuursperiode wél en niet aan de slag gaat om gezamenlijk een vuist te maken tegen krimp van onze regio.

Barry Jacobs
Lijsttrekker