Storytelling: het vertellen van échte verhalen

door Dominique Hopmans, vrijdag 8 juni 2018
Afgelopen donderdag sprak de gemeenteraad over het concept storytelling. VVD-raadslid Dominique Hopmans gaf aan dat het concept 'storytelling', het vertellen van échte verhalen, een goed middel is om te blijven gebruiken.

Voorzitter, ik denk dat het allereerst nodig is een scheiding aan te brengen in deze discussie. De vorige keer hadden we het over het gevonden boek. Even kort samengevat: over het feit dat een betrouwbare overheid betrouwbare informatie naar buiten brengt en haar handen niet vuil maakt aan het uitdragen van verzonnen verhalen. Daarover was onderling consensus tussen raad en college. Die discussie hebben we gevoerd en hebben we afgerond.

Maar vandaag hebben we het over iets anders, niet over het voorval, maar over het vertellen van verhalen, storytelling, in algemene zin. Hoewel ook wij sceptisch zijn over de uitwerking van dit concept als doel, zijn wij evenwel van mening dat het verzinnen van verhalen daar niet onder valt.

Lijst Linssen sprak de vorige keer over de olifant met een lange snuit. Maar ondanks het voorval en ondanks onze scepsis is voor ons het verhaaltje nog niet uit.

Storytelling als middel is in opmars, steeds meer bedrijven en steden maken er gebruik van, en mensen houden van verhalen. Steunpunt heeft de Markies zien huilen, zien huilen toen in zijn paleis het gevonden boek werd aangetroffen. Volgens mij is de enige manier om hem te troosten het vertellen van het échte verhaal.

Als we samen kunnen afspreken dat storytelling om het vertellen van échte verhalen gaat, niet als doel, maar als middel, dan is een herbezinning en daarmee de motie wat ons betreft onnodig.

• Begroting 2009
    10 november 2008 - VVD-fractievoorzitter Gertjan Huismans stelde in de raadsvergadering over de begroting voor om een aantal andere keuzes te maken. Bijvoorbeeld behoud ... lees verder
  • Promotie Markiezenhof
    11 november 2010 - De VVD deed bij de begrotingsbehandeling het voorstel om de door de gemeente gesubsidieerde gratis openstelling van het Markiezenhof op koopzondagen t... lees verder