De Brabantse Dumpwal

door Dominique Hopmans, zondag 28 oktober 2018
Op een of andere manier heb ik ontzettend veel moeite met het opgeruimd houden van mijn slaapkamer. Kleren stapelen zich op en mijn bed is de snelle stortplaats voor alles wat geen vaste plek kent. En wie heb ik daar dan mee? Tja, inderdaad, vooral mezelf. Gelukkig, want over het algemeen zijn mensen niet zo gediend van (het opruimen van) andermans rotzooi. Zo was afgelopen maandag onze eigen boswachter, Erik de Jonge, te zien bij EenVandaag. Hij gaf Nederland een kijkje in de bossen van de Brabantse Wal. Dat klinkt in eerste instantie als goede propaganda voor de prachtige natuurgebieden die wij hier hebben. Helaas ging de uitzending over iets anders. Niet over de rotzooi in mijn slaapkamer, maar over de structurele verrommeling van het buitengebied. Ik noem het even de Brabantse Dumpwal.

Tegenwoordig is de Brabantse Dumpwal de ultieme outlet, er is van alles te krijgen: bankstellen, koelkasten, bouwmaterialen, diverse kleding en met een beetje geluk vind je zelfs wat kerststukjes (december nadert!). Maar wat doen die spullen daar eigenlijk? Is de Brabantse Wal niet onze gezamenlijke achtertuin? En horen we die niet opgeruimd te houden met z’n allen? En als we een rommelmarkt willen houden kunnen we toch best even wachten tot Koningsdag? Volgens boswachters en natuurorganisaties ligt de oorzaak in een toename van heffingen op afval en een gebrek aan geld om goed te kunnen handhaven.

Natuurlijk zijn heffingen niet leuk, maar dat lijkt me nog geen reden om het in onze natuur te dumpen. De vervuiler hoort te betalen, maar momenteel draaien de natuurorganisaties op voor de kosten. Strenger handhaven lijkt dus het logische antwoord. De magere hoeveelheid boetes die zijn uitgedeeld staan in schril contrast met de miljoenen euro’s aan opruimkosten.

Dus hoe gaan we dit oplossen? Hoe houden we onze achtertuin gezamenlijk op orde en ontmantelen we de Brabantse Dumpwal? Het begint misschien bij een stukje bewustwording. Als ik weet dat mensen moeite hebben met de rommel op mijn kamer zal ik het vast en zeker opruimen. Dus als de natuurvervuilers begrijpen dat hun rotzooi andere mensen geld kost, zullen ze er misschien ook wel mee stoppen?

Tot zover mij naïviteit. Helaas is er altijd een groep die de regels aan hun laars lappen en ongevoelig zijn voor voorlichtingscampagnes. Daarvoor komen we terug bij het stukje handhaving. Wat mij betreft mogen de boetes omhoog, vergroten we de pakkans door meer mankracht in te zetten en laten we het de vervuilers vooralsnog zelf opruimen. En moet dat dan perse meer geld kosten? Door mensen het zelf op te laten ruimen voorkom je opruimkosten en met meer én hogere boetes kun je de extra mankracht betalen. De vervuiler betaalt niet alleen, maar ruimt ook nog eens op! Volgens mij zijn we dan rond, hoewel de praktijk vast een stuk weerbarstiger zal zijn.

Om die reden ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie ideeën en oplossingen voor de Brabantse Dumpwal. Nemen jullie de moeite om daarover na te denken en een reactie te plaatsen? Dan ga ik ondertussen even mijn kamer opruimen.

Deze column is tevens gepubliceerd op de website kijkopbergenopzoom.nl