Het recht om uit te dagen

door Dominique Hopmans, maandag 19 november 2018
Ik hou wel van een beetje competitie. Althans, in de dingen waar ik goed in ben (en dat zijn er niet heel veel). Competitie houdt mensen op scherp, kan leiden tot nieuwe inzichten en zorgt voor wederzijdse versterking. Een soort synergie.

Zo werkt de markt eigenlijk ook, alleen dan noemen we het concurrentie. In dat licht zien we de laatste jaren innovaties elkaar in een rap tempo opvolgen. De ene na de andere markt wordt ontwricht (of ‘disrupt’ om met een populair woord te spreken). Dat roept aanvankelijk altijd weerstand op bij de gevestigde orde, maar na de nodige wrijving worden ze toch omarmt, omdat ze nu eenmaal goedkoper, efficiënter of simpelweg gebruiksvriendelijker zijn.

Ook in de sportwereld gaan sporters altijd op zoek naar vernuftige manieren om de tegenstander slimmer af te zijn. Dat leidt tot mooier spel en vaak tot een opwaardering van de sport. Natuurlijk zijn er eveneens de nodige kanttekeningen te plaatsen, maar competitie en concurrentie leveren ontegenzeggelijk mooie dingen op.

Onze gemeente Bergen op Zoom ziet dat ook in. Zo staat deze bestuursperiode onder andere in het teken van het right to challenge, oftewel ‘het recht om uit te dagen’. Dat een overheid zich zo positioneert, kan ik alleen maar toejuichen. Langzaam maar zeker komen we los van de klassieke overheid die van bovenaf bepaalt hoe de zaken geregeld moeten worden. Sterker nog, er wordt nu zelfs ruimte gegeven aan de samenleving (aan ons dus!) om het beter te doen. De gemeente daagt uit tot competitie; wie denkt het beter te kunnen, mag zich bewijzen. Of het nu op het gebied van zorg, recreatie, wonen, duurzaamheid of de openbare ruimte is.

Dat klinkt als een leuke nieuwe sport, waarin de overheid speltechnisch de tegenstander van de samenleving is. Alleen diezelfde overheid is juist gebaat bij een gedegen concurrent die met inventieve ideeën komt, waarmee zij de overheid letterlijk ‘buitenspel’ kan zetten. Wat het nog interessanter maakt, is dat Bergen op Zoom zelfs geld uittrekt voor goede opponenten. Het lijkt wel of ze verslagen willen worden, en dat is maar goed ook. Waarom? Omdat diezelfde overheid waar we collectief altijd zo over klagen ons nu de kans geeft om het beter te doen. We kunnen nu niet meer zeggen ‘de bal ligt bij de overheid’, want vanaf nu zijn we part of the game.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend benieuwd ben welke energie in onze gemeenschap de gemeente weet te overtreffen. En voor de duidelijkheid; overheid en samenleving staan hier helemaal niet tegenover elkaar. Dat je elkaar uitdaagt, betekent niet dat je vijanden bent. Dat betekent juist dat je het beste uit elkaar naar boven probeert te halen. En ja, dat kan best een spannende wedstrijd opleveren, maar aan het eind schudden we elkaar de hand en tonen we wederzijds respect. Dan gaat het bijvoorbeeld van ‘goed gespeeld gemeente, maar wij onderhouden ons groen toch net iets beter’. Hoe leuk is dat?! Wat mij betreft kan het seizoen beginnen. Ik heb alleen nog geen naam voor deze sport, dus suggesties zijn van harte welkom. Dat de beste moge winnen. Op de eindstand komen we gegarandeerd terug.

Deze column is tevens gepubliceerd op de website kijkopbergenopzoom.nl