Regionale samenwerking

door Dominique Hopmans, woensdag 22 mei 2019
Grip en sturing op regio west brabant
In de commissie Bestuur werd donderdag gesproken over grip op regionale samenwerking. VVD-raadslid Dominique Hopmans benadrukte het belang van goede informatievoorziening.

Als je zelf niet zo handig met elektriciteit bent, dan bel je een elektricien. Zit het afvoerputje verstopt en heb je geen idee wat je moet doen, dan schakel je een loodgieter in. En als de schoorsteen weer eens een beurt nodig heeft, zodat zwarte piet niet vies hoeft te worden, dan stuur je even een appje naar de bevriende schoorsteenveger. De toegevoegde waarde is hier zonneklaar; iemand anders kan iets beter, sneller of handiger dan jij, waardoor de kosten opwegen tegen de tijd die het kost om zelf elektricien, loodgieter of schoorsteenveger te worden. Op het moment dat je ontevreden bent over de werkzaamheden, en je de toegevoegde waarde begint te betwijfelen, zoek je gewoon een nieuwe uitvoerder (óf kun je daar op z’n minst mee dreigen). Dan heb je grip en sturing wanneer het resultaat tegenvalt.

Dat ligt iets anders bij het fenomeen dat we vandaag bespreken: verbonden partijen en gemeenschappelijke regelingen. Om te beginnen is de toegevoegde waarde niet altijd even helder: met andere woorden, wat kan zo’n verbonden partij nu precies beter, sneller of handiger dan wij? En in de tweede plaats kom je niet zomaar van zo’n verbonden partij af als het resultaat tegenvalt. Net als wanneer je bevriend bent met je tuinman, je je iedere keer afvraagt wat hij al die uren heeft lopen doen, maar je hem toch blijft uitnodigen omdat het zo’n toffe vent is. Het grote verschil is alleen dat een verbonden partij wordt betaald met gemeenschapsgeld, terwijl de improductieve tuinman een vorm van bewuste verkwisting is. Onze fractie wil geen verbonden partijen á la de improductieve tuinman, volgens mij wil niemand dat. Maar op het moment dat je als gemeente taken hebt verdeeld over 26 verbonden partijen wordt het toch verdraaid lastig om het overzicht te bewaren en kan het zomaar zijn dat er een paar improductieve tuinmannen tussen dwarrelen. De aanbevelingen van Berenschot snijden wellicht hout als het om de RWB gaat, maar dan hebben we het nog maar over één partij. Als we de discussie over verbonden partijen in zijn algemeenheid bezien, wordt het een bewerkelijke taak om al die aanbevelingen voor iedere verbonden partij als raadslid te praktiseren.

Wat we nodig hebben is een snelle informatievoorziening. Dus geen uitgebreide rapportages en versnipperde informatie via de dagmail, maar een up-to-date dashboard waarop de beoogde resultaten per verbonden partij gepresenteerd staan; inclusief de voortgang en gemaakte kosten, waardoor de toegevoegde waarde voor ons in een oogopslag duidelijk is. Zo kunnen de improductieve tuinmannen zich niet langer verstoppen en kunnen wij ons makkelijker een weg banen door het ‘verbonden partijendoolhof’. Dat is onzes inziens een vorm van grip & sturing die recht doet aan de praktijk; en met het dashboard als vertrekpunt kunnen we er altijd voor kiezen om andere instrumenten in te zetten. Graag vernemen wij de reacties en suggesties van de andere fracties op het idee van een ‘dashboard verbonden partijen’. In ieder geval hebben we in het RTL4 programma ‘van passie naar droombaan’ afgelopen weekend mogen aanschouwen dat er iemand op het stadskantoor erg handig is met het ontwikkelen van dashboard. Ik zou zeggen: allemaal kijken.