Het recht om uit te dragen

door Dominique Hopmans, maandag 24 juni 2019
aangenaam bergen op zoom
Menig toerist zoekt tegenwoordig op YouTube bij het kiezen van een dagje weg. VVD-raadslid Dominique Hopmans wijst het college erop dat de presentatie van Bergen op Zoom op YouTube stukken beter kan. Hij doet de suggestie om een wedstrijd te organiseren waarin het beste promotiefilmpje wordt beloond.

Betreft: Het recht om uit te dragen

De toerist van tegenwoordig is kieskeurig, uitgerust met het internet. Wie zich beraadt op een dagje weg weet snel de weg naar YouTube te vinden. Het gevonden beeldmateriaal van de beoogde locatie kan dan nog eens best bepalend zijn voor de definitieve keuze. Wie zich langs deze weg laat informeren over onze Markiezenstad komt bij de eerste zoekresultaten het volgende tegen: ‘overval op snackbar ’t Vijfde in Bergen op Zoom’, ‘Kakhiel Vlog #37 – Stedentrip Bergen op Zoom’ en ‘Terror-jeugd slaat weer toe in Sterrenbeurt Bergen op Zoom’. De promotiefilmpjes die je dan wél tegenkomt, zijn alweer tien jaar oud en van slechte kwaliteit (een leuk filmpje van de NS daargelaten). Kortom, een inkijk die geen recht doet aan de monumentale, groene en karakteristieke gemeente die Bergen op Zoom is.

De VVD-fractie is van mening dat dat beter kan. Willen we meer toeristen trekken dan moeten we ook wat doen aan onze vertoning op het internet. Anders gezegd, we mogen best pronken met onze gemeentelijke schoonheden. En wie zijn er nu betere city-marketeers, betere uitdragers dan onze eigen inwoners? In deze bestuursperiode staat het Right to Challenge-principe centraal. Vrij vertaald: het recht om uit te dagen. Dat recht kan prima worden benut om Bergen op Zoom beter op de kaart te zetten. Vandaar het volgende voorstel: faciliteer een wedstrijd onder onze inwoners om onze gemeente, in de vorm van een promotiefilmpje, in beeld te brengen. Het beste filmpje wordt beloond met een nog nader te bepalen prijs.

De zon schijnt volop, het buitengebied kleurt groen en de terrasjes zijn gevuld: een prima decor om Bergen op Zoom tentoon te stellen met onze eigen inwoners als regisseurs. Laat de camera’s lopen, de beelden editen tot een mooi geheel, en met een beetje geluk zullen de toeristen binnenlopen. We zijn trots op onze gemeente, dat verdient het recht om uit te dragen. Geen cynisch kakhielfilmpje, of Sterrenbuurtperikelen, maar een promotiefilmpje waar we ons allemaal in herkennen.

Conform artikel 36 van het reglement van orde stellen we over het bovenstaande de volgende vragen:
1. Is het College bereid om een ‘promotiewedstrijd’ onder onze inwoners te faciliteren, waarin het beste promotiefilmpje wordt beloond?
2. In aanvulling op vraag 1: daarbij na te denken over een passende beloning?
3. En indien die bereidheid er is, deze actie via Social Media breed onder de aandacht te brengen?

Met vriendelijke groet,

Dominique Hopmans