Column: vrije school

door Jim Bernaards, zaterdag 6 juli 2019
Er komt een nieuwe school in onze stad. Een vrije school gebaseerd op de antroposofie. VVD-burgerlid Jim Bernaards gaat in deze column in op een aantal dilemma's, waaronder de vrijheid van de één en de vrijheid van de ander.

Er komt een nieuwe school in onze stad. Een vrije school; eentje die klein begint en de leerlingen helpt opgroeien aan de hand van haar eigen filosofie. In ons land is het zo dat iedereen een school mag stichten; en als een ouder die behoefte heeft, dan kan dat dus. En toch.. is dit een dilemma. Een liberaal dilemma, en een die zich voordoet op meerdere fronten.

Want, al dat enthousiasme over leren vanuit het individu, biologisch trakteren en contact met de natuur. Kan je daaruit dan concluderen dat de vrije school beter is dan de 'normale' basisscholen? Nee. Het is hooguit een verschil van inzicht over wat belangrijk is om mee te geven aan je kind. En de vrijheid om dat verschil om te zetten in een keuze voor ouders is er.

Toch is er iets waar de 'normale' basisschool beter in is. En dat is verbinden. In een stad waarin verschillende groepen, praktisch en theoretisch opgeleiden en mensen met verschillende afkomsten vaker tegenover elkaar staan dan naast elkaar heb je verbinding nodig. Verbinding in de wijk, en die begint op school. Een school met een regiofunctie omwille van haar filosofie trekt kinderen van over de hele Brabantse Wal; kinderen die niet 's avonds nog op straat gaan buitenspelen of bij dezelfde club voetballen omdat ze simpelweg ver van elkaar wonen.

Het grootste dilemma voor de liberaal moet het wel of niet vaccineren zijn. Uit onderzoek van het RIVM blijkt toch duidelijk dat leerlingen van een vrije basisschool veel minder vaak hun prikken hebben gehad. En dat dat verband zou houden met de antroposofie, het gedachtegoed achter een vrije school. Tenslotte ontwikkelt het kind zich volgens hen vanuit zichzelf, en op een 'natuurlijke' wijze.

Je kind niet laten vaccineren als ouder is totaal onverantwoordelijk. Maar toch, de vrijheid is er. Waar je eigen vrijheid ophoudt, is als ze de vrijheid van anderen inperkt. En dat is het geval bij een concentratie van ongevaccineerde leerlingen, in een klas binnen een al bestaande basisschool, want daar wordt gestart met dit idee. Die kids vormen dan niet alleen een gevaar voor elkaar, maar ook voor de wel ingeënte leerlingen van de 'gastschool'. En dat kan en mag niet gebeuren. Daar houdt vrijheid op.

Natuurlijk zal het gedachtegoed per school verschillen. Maar laten we dit goed in de gaten houden. Zodat iedereen, school of vrije school, ten volste gebruik kan maken van zijn of haar vrijheden.