Kinderstadsdichter

door Rian Govers, maandag 16 december 2019
jan van wijk
VVD-afdelingsvoorzitter Jan van Wijk maakte onlangs kennis met de kinderstadsdichter van St. Niklaas in België. VVD-raadslid Rian Govers vraagt het college van B & W om te kijken of dit ook in Bergen op Zoom geïntroduceerd kan worden. Het stimuleert iedereen, maar vooral de jeugd, om veelzijdig met taal bezig te zijn.

Betreft: introductie van een kinderstadsdichter

Onze voorzitter Jan van Wijk maakte onlangs kennis met de kinderstadsdichter van St. Niklaas, in België. Deze kinderstadsdichter is elk jaar een ander persoon. Een basisschoolleerling, uit de bovenbouw, maakt een eigen gedicht ter gelegenheid van diverse bijzondere gelegenheden. De kinderstadsdichter is iemand die op gezette tijdstippen een nieuw gedicht lanceert. Naar aanleiding van de komst van de Sint of bijvoorbeeld 4 en/of 5 mei; herdenking bevrijding eind oktober; intocht van Sinterklaas; koningsdag enz. wordt een tekst gecreëerd. Ieder jaar is er een oproep aan jongeren om zich kandidaat te stellen. Telkens komt daar een nieuw creatief geluid uit voort en daar is het toch om te doen.

Bergen op Zoom is de stad van stoet en spel èn heeft een hoog percentage laaggeletterde inwoners. Wij dagen iedereen maar vooral ook de jeugd uit om veelzijdig met taal bezig te zijn. In verband hiermee stellen wij uw college de volgende vragen:

- Wilt u in overleg gaan met bijvoorbeeld de bibliotheek om de mogelijkheid te onderzoeken om “ de kinderstadsdichter van Bergen op Zoom” te introduceren?
- Ziet u mogelijkheden om basisscholen hierbij te betrekken?

Met belangstelling kijken we uit naar de beantwoording van onze vragen, conform art. 36 RvO.

Rian Govers – Gabriëls,