Tekorten op het sociaal domein

door Hans Kersten, vrijdag 15 mei 2020
hans kersten profielfoto
Bergen op Zoom heeft tekorten op het sociaal domein. Dat geldt ook voor veel andere gemeenten. VVD-burgerlid Hans Kersten heeft contact met onze collega's in Enschede om de oorzaken hiervan te analyseren. Enschede heeft met de Radboud Universiteit daarvoor een rekenmodel ontwikkeld.

Dat Bergen op Zoom een miljoenenschuld heeft is niet te wijten aan het sociaal domein zoals VVD-raadslid Joost Pals al uitgebreid heeft aangetoond. Dat heeft te maken met politieke keuzes die in het verleden gemaakt zijn. Toch komt Bergen op Zoom ieder jaar voor een tekort te staan op het Sociaal Domein. Hoe kan dat?

Laten we eens kijken naar de gemeente Enschede. Een gemeente met bijna 160.000 inwoners. Het laatste decennium heeft deze stad voor circa 115 miljoen euro moeten bezuinigen om de tekorten op het sociaal domein op te vangen. Ook daar heeft het te maken met politieke keuzes maar: “Natuurlijk zijn bezuinigingen mede het gevolg van politieke keuzes die we hier zelf maken”, zegt het Enschedese VVD-raadslid Joost Nijhuis. “Maar een flink deel van de bezuinigingen hebben een rechtstreeks verband met het systeem. Daar keren we ons tegen.”

De materie waar Enschede en Bergen op Zoom maar ook andere gemeenten mee worstelen is redelijk complex. Sinds een paar jaar is de lokale overheid verantwoordelijk voor het sociaal domein, denk aan jeugdzorg, bijstand, zorg en maatschappelijke ondersteuning. Het is een explosief groeiende kostenpost, waarvoor de gemeente maar mondjesmaat geld krijgt. Tegelijkertijd mag de gemeente de zorgvraag van haar inwoners niet weigeren. De uitkering die vanuit Den Haag naar de gemeente gaat is niet afhankelijk van de zorgvraag van de inwoners maar van het aantal inwoners van de stad. Zowel in Enschede als Bergen op Zoom blijft die al jaren ongeveer gelijk.

Daarnaast is het zo dat in de Tweede Kamer besluiten worden genomen waar de gemeente voor de kosten moet opdraaien. Bijvoorbeeld het Wmo-abonnementstarief.
De indruk is dan ook dat buiten de G4 veel gemeenten hiermee te maken hebben. In Enschede is een ware revolte tot stand gekomen. De Raad Enschede roept zelfs op tot een landelijke revolte.

Enschede heeft in samenwerking met de Radboud Universiteit een rekenmodel ontwikkeld dat laat zien welke tekorten veroorzaakt worden door gemeentelijk beleid en welk tekort door landelijk beleid. “Het rijk zegt altijd dat we appels met peren vergelijken, maar hiermee kunnen we appels met appels vergelijken,” aldus VVD-er Joost Nijhuis. Als alle gemeenten dezelfde analyse uitvoeren leidt dat tot een benchmark. Hiermee kan je in Den Haag aantonen waar de schoen wringt.

De gemeenteraad van Enschede heeft ook Bergen op Zoom geïnformeerd over haar strategie. Inmiddels heb ik als burgerlid vragen gesteld hierover. Mijn vraag is heel eenvoudig: ziet Bergen op Zoom het belang hiervan in en wil de gemeente hier tijd voor vrijmaken? Ik wacht op antwoord.