Het focusakkoord

door Rian Govers, dinsdag 26 mei 2020
riangovers focusakkoord
Op maandag 25 mei werden de nieuwe wethouders benoemd. Ook sprak de gemeenteraad over het focusakkoord. In dit artikel vindt u de bijdrage van VVD-fractievoorzitter Rian Govers aan deze bijzondere raadsvergadering.

Voorzitter, ik heb deze week inspiratie opgedaan in een tekst over de 'Zeven zonden van Brabant' van Frank G. Bosman.

Dat ging onder andere over een typisch gezegde: Da’s zund’, wat zoveel betekent als: zonde, het heeft iets van spijt dat het zo gelopen is en van verdriet dat het ook anders had kunnen gaan, of zelfs had moeten gaan. Het is jammer. Het is letterlijk ‘jammeren’, in stilte of tegen een goede vriend, en weer door. Want zo onbarmhartig is het leven: veel tijd om erbij stil te staan is er niet. Zonde heeft iets van spijt. En spijt hebben we genoeg, in deze dagen, in onze contreien.

Daarom kijken we vanavond nog een keer om. Niet om in het verleden vast te blijven zitten, maar om ervan te leren. Wie zijn falen van gisteren vergeet, is gedoemd die morgen te herhalen. We kijken niet om het verleden te veroordelen, maar om de toekomst te openen. We moeten kritisch op onszelf durven zijn. Niet omdat we blijven vastzitten in spijt, maar omdat we willen doorpakken naar de toekomst. Niet omdat we de illusie hebben dat we voorgoed kunnen genezen van onze neiging banden tussen ons en onze naasten door te snijden, maar omdat we willen werken aan nieuwe banden, bezielende verbanden, die hoop geven op een ooit waarin het onmogelijke mogelijk wordt.

Voorzitter, en met dat werken aan nieuwe banden zijn we de afgelopen weken / maanden intensief bezig geweest. Met 12 fracties zijn we op basis van gelijkwaardigheid begonnen. Met 10 fracties eindigde dat in het resultaat wat hier voor ons ligt, het Focusakkoord. Het is een collectief product. In het focusakkoord zitten veel maatregelen die nodig zijn. Wij willen als fractie 'het goede' doen en scharen ons achter dit focusakkoord.

Voor de uitvoering van dit akkoord hebben we drie nieuwe wethouders en een interim directeur gevonden. Zij willen samen met onze wethouders Barry Jacobs en Patrick v.d. Velden, hun energie, kennis en kunde aanwenden voor onze gemeente Bergen op Zoom. Wij heten Jeroen, Mignon, Petra èn Johan van harte welkom en wensen hen daarbij veel succes toe. We rekenen op een constructieve samenwerking.

Die samenwerking tussen college en gemeenteraad, daar zijn we zelf bij. De bestuurscultuur willen we anders, kan beter. Die cultuur, dat zijn wij samen. Ook wij, de gemeenteraad, moet willen ontwikkelen, gedrag en prestaties willen verbeteren. Is deze gemeenteraad, zowel ieder voor zich als geheel, in staat tot zelfreflectie? Ook daar is en blijft “werk aan de winkel”.

Een gezonde economie is voor ons liberalen geen doel op zich. Het is een middel om tot een hoger doel te komen, namelijk zoveel mogelijk kansen bieden op werk en inkomen. Kunnen zorgen voor diegene die het zelf niet redden. Daarom zijn gezonde gemeentelijke financiën gewenst. Onze fractie wil daaraan graag meewerken. Hoe moeilijk het ook wordt, wij nemen onze verantwoordelijkheid. Wij stellen de inhoud scherp. Eerst zal de gemeente zelf orde op zaken moeten stellen voordat we bij de inwoners kunnen aankloppen.

Voorzitter, zoals 19 mei ook al benoemd, we richten ons op de toekomst. We gaan beginnen!

#aandeslag