Communicatie bij ruimtelijke plannen

door Maarten van 't Hof, zondag 5 juli 2020
Communicatie en gemeente. Als je naar de reacties luistert, dan valt daar altijd wat over te zeggen. Als je alleen daar op afgaat, zou je zeggen dat er nog veel te verbeteren valt. Wij willen dat toch wel wat nuanceren.

Want soms is het ook wel makkelijk om de communicatie problematiek te leggen bij de gemeente. Maar er zijn meer partijen bij betrokken. Bijvoorbeeld bij een gebied ontwikkeling is er een ontwikkelaar, een makelaar en ook de aspirant kopers. Als een van deze partijen niet optimaal communiceert, dan kijkt men naar de gemeente. In zo’n geval onterecht.

Wil dat zeggen dat wij vinden dat het zo wel goed gaat en dat er niets te verbeteren valt. Natuurlijk niet. Communicatie is een moeilijk proces en er valt altijd wat te verbeteren. Het is goed dat het college naar aanleiding van een motie dit goed heeft opgepakt en er voor het gemeentelijk deel actief mee aan de slag is gegaan.

Het is ook goed dat de wethouder samen met een vertegenwoordiging uit de raad hier aan heeft meegewerkt. Voor ons was dat Rian Govers. Wij hebben de samenwerking als positief en prettig ervaren. WIj ondersteunen de observaties en aanpak en zien de communicatie check als een goed document. Ook omdat de verantwoordelijkheid van bijvoorbeeld de initiatiefnemer goed is benoemd.

Kortom wij steunen het ingezette traject en vinden dit ook een goede invulling van de motie. We geven wel mee, dat dit natuurlijk een continu proces is en je altijd moet kijken of er verbeteringen mogelijk zijn.