De binnenstad en het winkelgebied.

door Maarten van 't Hof, zondag 5 juli 2020
De landelijke trend is krimp van het aantal winkels. Daar komt corona nog eens overheen. VVD-raadslid Maarten van 't Hof schetst de worsteling om die krimp af te remmen. Gemeentes, ook Bergen op Zoom, kunnen wel wat doen, maar niet alles. Daar moet de politiek eerlijk over zijn.

In de afgelopen 5 jaar zijn er veel studies en acties geweest om de krimp van het aantal winkels te remmen. Dat het krimpt is een fenomeen dat overal in Nederland (maar ook in het buitenland) optreedt. Ketens gaan weg, willen alleen nog in grote steden zitten, lokale ondernemers zijn in het verleden door deze ketens verdreven en komen maar mondjesmaat terug. Dat er dus leegstand ontstaat is logisch en onvermijdelijk. In het Financieel dagblad van begin vorige maand werd zelfs aangegeven dat de leegstand door Covid-19 nog wel eens zou kunnen verdubbelen dit jaar.

Sommige fracties wekken de indruk dat wij als gemeente hier veel aan kunnen doen. Dat is echter niet het geval – en dat weten ze ook wel. Want als er winkels leeg komen te staan, zijn deze panden nog steeds niet in gemeentebezit. De eigenaren mogen zelf bepalen wat ze er mee doen. Helaas denken nog steeds vele eigenaren dat het uiteindelijk wel weer gevuld gaat worden. Dat is niet het geval denk ik. Als gemeente kunnen we beleid maken zoveel als we willen, maar als de eigenaren en winkeliers niet willen bewegen, blijft het bij plannen maken.

Al 3 jaar geleden is er een rapport geweest met aanbevelingen die duidelijk aangeven dat inderdaad de binnenstad winkelgebied veel compacter moet. Idealiter zouden we de winkels die er nog zijn moeten verplichten om naar een beperkt gebied te verhuizen. Maar uiteraard in ons vrije land kan dan niet. En ondernemer mag gelukkig nog steeds zelf bepalen waar hij/zij de winkel wil hebben. Dat alles, plus nog heel wat meer regels zoals financiering van vastgoed, maakt dat leegstaan soms beter is dan bijvoorbeeld ombouwen tot woning voor de eigenaar of belegger. Dit maakt dit probleem zo ingewikkeld.

Roepen om “actie actie actie” is dus een loze kreet. Er wordt al een paar jaar gepoogd om een compacter winkelgebied te creëren. Meer dan praten met ondernemers, ondernemer verenigingen en vastgoed eigenaren kan de gemeente niet. Wij moeten motiveren en faciliteren, maar zij moeten willen bewegen. Wel kunnen wij als gemeente betekenis hebben in de omgeving en daar stimuleren. Aankleding, verkeersmaatregelen et cetera. Het zijn allemaal opties. Alleen we zitten als gemeente wel op zwart zaad. Daarom is de provinciale actie om met geld over de brug te komen zo belangrijk. De besteding daarvan is waar we het over moeten hebben. Misschien ook dat we daarvan bijvoorbeeld aan verhouding van een winkel tot woning kunnen bijdragen. Of subsidie om te verhuizen of … enzovoorts.