Coronabeleid: samen, niet apart.

door Jim Bernaards, dinsdag 11 augustus 2020
De band met Vlaanderen is sterk. Dat moeten we koesteren. Bij de aanpak van corona sluit je elkaar niet uit door Belgische bezoekers te weigeren, maar trek je samen op: met veiligheidsmaatregelen en economische kansen.

Betreft: Belgiƫ: samen, niet apart

Geacht college,

Bergen op Zoom is een grensstad. Volgens de Bergse VVD is een grensstad een kansenstad. Zo is de band met Vlaanderen sterk. Dat zagen we de afgelopen weken overduidelijk. Op de terrassen, aan het water en in de winkelstraten. Onze Bergse economie gedijt bij het bezoek van onze gewaardeerde buren. Dat moeten we koesteren.

In de persconferentie van gisterenmiddag (10 augustus) heeft burgemeester Petter de nadruk gelegd op een (verondersteld) verband tussen de oplopende besmettingsgraad in onze stad met het bezoek van Vlaamse recreanten. Ongetwijfeld zullen eerdere problemen in Antwerpen ten dele debet zijn hieraan. Echter, wat de Bergse VVD betreft is Antwerpen geen buitenland, maar onderdeel van onze regio. Evenveel als bijvoorbeeld Breda.

Binnen een regio trek je samen op. Niet in je eentje. Gezien het belang van Vlamingen voor onze economie, op alle vlakken, is het streven naar een gezamenlijke oplossing des te groter. Samen oplossen betekent niet dat je elkaar buitensluit, maar daadkrachtig en gezamenlijk beleid ontwikkelt. Beleid om kansen te blijven te pakken, zonder de aandacht voor onze veiligheid te laten verslappen.

Wij stellen conform artikel 36 RvO de volgende vragen:

1. Herkent het College dat Vlamingen een onmisbare partij zijn binnen onze regio? Ook op dit moment?

2. Is er overleg geweest met Vlaamse grensgemeenten via BENEGO, met de provincie en/of stad Antwerpen, dan wel direct met burgemeester Bart de Wever?

3. Is het College bereid om de veronderstelde weigering van Belgische bezoekers te herzien? En in plaats daarvan binnen twee weken gezamenlijk een grensoverstijgende aanpak te ontwikkelen, gericht op de balans tussen veiligheidsmaatregelen en economische kansen?

Met regionale groet,

Namens de gehele fractie van de Bergse VVD,