Handhaving tweewielers Grote Markt .

door Dominique Hopmans, dinsdag 22 september 2020
fietsers over grote markt
VVD-ers Dominique Hopmans en Odin Wiersma vragen om aandacht voor de verkeersveiligheid op de Grote Markt. Voorbijrazende scooters zorgen voor gevaarlijke situaties.

Betreft: Handhaving tweewielers Grote Markt

Geacht college,

Het klinkt als de normaalste zaak van de wereld voor een ober of terraswerker: met een dienblad vol drankjes en lekkernijen de oversteek maken van het café naar het terras. Op de Grote Markt in Bergen op Zoom is dat anders. Daar zijn het gevaarlijke meters met het risico op een lelijke aanrijding door een voorbijrazende scooter, brommer of (elektrische) fiets.

De ondernemers aan de Grote Markt zijn het collectief beu. Afgelopen weekend is de Bergse VVD wederom benaderd door een horecaondernemer die bijna werd geschept door een scooterrijder. En niet alleen ondernemers zijn er klaar mee. Ook terras- en voorbijgangers beklagen zich over het wangedrag van deze tweewielers. Vroeg of laat gaat het een keer fout. Het moet een keer klaar zijn.

Na herhaaldelijk aandringen van horecaondernemers zijn er uiteindelijk borden geplaatst om passanten tussen 12:00 en 22:00 uur af te laten stappen. Zonder resultaat. De borden zijn nauwelijks zichtbaar. De gemeente heeft toegezegd controles te gaan houden, maar ook dat is allesbehalve merkbaar. Een camerasysteem zoals succesvol (!) in Roosendaal wordt toegepast, zou de gemeente gaan ‘onderzoeken’. Allemaal goed bedoeld, maar het is tijd voor doen!

Als het aan de Bergse VVD ligt gaat er vandaag nog gehandhaafd worden. De Grote Markt is een pronkstuk, geen racebaan of shortcut. We zullen slimmer om moeten gaan met onze handhavingscapaciteit om problemen die raken aan de veiligheid van onze inwoners te bestrijden.

Conform artikel 36 van het RvO stellen wij daarom de volgende vragen:

1. Wanneer komt het college in de actiemodus en wordt er actief en zichtbaar gehandhaafd op de Grote Markt?
2. Hoe staat het met het onderzoek naar een camerasysteem om deze wegmisbruikers te traceren en op de bon te slingeren?
a. Gaan deze boetes straks naar de gemeentekas of naar de staatskas?
3. Vanaf wanneer zijn/worden de aangekondigde controles gehouden?
4. Is het college op dit moment bezig met het ontwikkelen van een meer ‘prioriteitgedreven’ handhavingsbeleid?

Met hoopvolle groet,

Namens de gehele fractie van de Bergse VVD,