Sociaal

Het Rijk heeft heel veel sociale taken overgeheveld naar de gemeenten. De VVD is trots dat deze decentralisaties goed zijn ingezet. De zorg wordt nu goedkoper en efficiënter geregeld. Zo blijft deze betaalbaar.

Waar we goed op blijven letten, is of de jeugdzorg, de gezins- en ouderenzorg vanuit de WMO goed op peil blijft. Leidend is dat iedereen de zorg moet kunnen krijgen die nodig is. Iedereen moet zo veel mogelijk mee blijven doen. We gaan daarbij uit van wat mensen wel kunnen in plaats van wat beperkingen zijn.

Door in te zetten op preventie en binnen het brede sociaal domein slim te verbinden, houden we zorg ook voor onze inwoners betaalbaar. Dorpen en wijken bieden aan onze inwoners voldoende voorzieningen voor hun dagelijkse behoeften. Echter niet iedere voorziening behoeft een eigen pand. De lokale VVD streeft naar samenwerking en verbinding.

Hoe maken we onze ambitie waar?
  • We verbeteren de samenwerking tussen zorg- en welzijnsinstellingen
  • We stimuleren innovaties in de zorg en maken werk van preventie
  • Samen met partners pakken we laaggeletterdheid aan
  • Schuldenproblematiek willen we vroeger signaleren om dure opvang, dakloosheid en andere problemen te voorkomen